مقالات

زمان مناسب تخم مرغ دادن به کودک

از چند ماهگی به نوزاد تخم مرغ بدهیم؟ + خواص تخم مرغ برای کودکان

تخم مرغ برای کودکان همانند یک مولتی ویتامین عمل کرده که خواص بسیار متنوع و زیادی برای سلامتی آن‌ها دارد. به دلیل وجود پروتئین بسیار بالا، ویتامین‌های متنوع مانند آهن، کلسیم و… در این ماده غذایی، بهتر است تا از همان نوزادی فرزندمان را به خوردن تخم مرغ عادت دهیم.

اما سوال مهمی که پیش می‌آید این است که بهترین سن برای دادن تخم مرغ به کودک چه سنی است؟ یا بهتر بگوییم، سن دادن سفیده و زرده تخم مرغ به کودک چه سنی است؟

در ادامه همراه ما باشید تا با بهترین سن برای دادن تخم مرغ به کودکان و نوزادان خود، آشنا شوید.

فواید تخم مرغ در رژیم غذایی کودک

تخم مرغ نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان هم از خواص و فواید متنوعی برخوردار است. آن هم به دلیل وجود انواع ویتامین و مواد معدنی که نیازهای غذایی یک کودک یا حتی بزرگسال را برطرف می‌کند.

در جدول زیر می‌توانید ارزش غذایی تخم مرغ برای کودکان را مشاهده کنید:

ماده غذایی ارزش در یک تخم مرغ کامل
انرژی ۷۲ کیلو کالری
پروتئین ۶.۳ گرم
ویتامین B6 ۰.۰۷ میلی گرم
اسید فولیک ۲۴ میکروگرم
ویتامین A ۲۴۴ IU
ویتامین E ۰.۴۸ میلی گرم
کولین ۱۲۶ میلی گرم
آهن ۰.۹۲ میلی گرم
منیزیم ۶ میلی گرم
فسفر ۹۶ میلی گرم

وجود این مواد غذایی در تخم مرغ برای نوزاد بسیار مفید بوده و سبب رشد سالم مغز و تقویت حافظه کودک شما می‌شود. پس می‌توانید با توجه به مقدار ویتامین و مواد مغذی لازم برای کودک یا نوزاد خود و همچنین بعد از مشورت با متخصص، تخم مرغ را در رژیم غذایی او بگنجانید.

چه زمانی کودک می‌تواند تخم مرغ بخورد؟

سوال مهمی که ذهن بسیاری از والدین را به خود درگیر می‌کند، این است که از چند ماهگی به نوزاد تخم مرغ بدهیم؟

توصیه پزشکان و متخصصان بر این است که مصرف تخم مرغ برای کودک را از سن ۱ سالگی شروع کنید. اما می‌توانید قبل از آن و در ۶ ماهگی، تنها از زرده (یکبار در روز) در رژیم غذایی فرزندتان استفاده کنید.

نحوه مصرف تخم مرغ برای نوزادان و کودکان

  • از ۶ ماهگی تا ۱ سالگی: یک عدد زرده تخم مرغ در روز یا یک روز در میان
  • از ۱ سالگی تا ۲ سالگی: یک عدد زرده تخم مرغ در روز یا یک روز در میان
  • بعد از ۲ سالگی: ۱ تخم مرغ کامل در روز

البته شرط دادن زرده یا سفیده تخم مرغ به کودک، نداشتن حساسیت و واکنش‌های آلرژیک به این ماده غذایی ارزشمند است.

آیا تخم مرغ موجب آلرژی غذایی می‌شود؟

بله! تحقیقات نشان داده که ۷۰ درصد از کودکان به دلیل حساسیت به تخم  مرغ، از مصرف کردن آن منع می‌شوند. برای جلوگیری از بروز واکنش‌های آلرژیک شدید، توصیه می‌شود تا ابتدا مقدار کمی سفیده یا زرده خوب پخته شده به فرزندتان بدهید تا ببینید حساسیت دارد یا نه.

اگر علائم مانند:

  • تورم صورت
  • کهیر و خارش
  • آبریزش چشم
  • بی حالی و گیجی
  • خس‌خس سینه و سرفه
  • استفراغ، اسهال و گرفتگی شکم

را شاهد بودید، بهتر است دست از دادن تخم مرغ به کودک بردارید. اما در غیر اینصورت، می‌توانید تخم مرغ را در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید.

خواص زرده تخم مرغ برای نوزاد و کودک

زرده تخم مرغ برای نوزادان و کودکان یک ماده مغذی بسیار مفید و سالم است که می‌تواند خواص متنوعی به همراه داشته باشد از جمله:

  • سرشار از امگا – 3
  • سرشار از سلنیوم
  • دارای خواص آنتی اکسیدانی
  • تنظیم کننده هورمون‌های کودک
  • سرشار از چربی‌های غیر اشباع
  • مناسب برای تقویت سلامت قلب
  • تامین کننده ویتامین D و ویتامین B

نحوه دادن زرده تخم مرغ به کودکان

شاید فرزندتان بد غذایی کند و از مزه زرده به تنهایی خوشش نیاید. در چنین شرایطی می‌توانید نحوه دادن زرده به فرزندتان را تغییر دهید. برای این کار، آن را آب‌پز کنید و سپس با قاشق له کنید. زرده تخم مرغ له شده را می‌توانید:

  1. با سوپ ترکیب کنید.
  2. در ماست کم چرب بریزید.
  3. با مقداری پوره کدو حلوایی ترکیب کنید.

و به فرزندتان بدهید تا مزه آن را به تنهایی نچشد.

سن مناسب برای شروع مصرف سفیده تخم مرغ برای کودکان

سفیده تخم مرغ با وجود خواص شگفت انگیزی که برای کودکان دارد، می‌تواند حساسیت‌زا و خطرناک هم باشد. در پاسخ به این سوال که سفیده تخم مرغ از چند ماهگی به فرزندمان می‌توان گفت بعد از ۱ سالگی، سن ایده‌آل برای شروع مصرف سفیده تخم مرغ است.

علت اینکه گفته می‌شود بعد از ۱ سالگی سفیده تخم مرغ به کودک و نوزاد بدهید، وجود “لستین” در آن است. با بالا رفتن لستین در بدن کودک، حساسیت و واکنش‌های آلرژیک بسیار شدید شده و برای سلامتی آن‌ها مضر خواهد بود!

خواص سفیده تخم مرغ برای کودکان و نوزادان

از جمله خواصی که این ماده غذایی مفید برای کودکان و نوزادان دارد، می‌توان به هر یک از موارد زیر اشاره کرد:

  • سرشار از اسید آمینه‌های ضروری برای بدن
  • تامین کننده ویتامین‌های B12، A، E و K
  • حاوی اسید فولیک و ریبوفلاوین
  • حاوی مقدار پروتئین بالا
  • تقویت کننده عضلات

به طور کلی مصرف سفیده تخم مرغ در کودکان در راستای تقویت ماهیچه، عضلات و تامین منابع ویتامین‌های A، E، K و … مفید خواهد بود.

آیا نوزادان می توانند تخم مرغ آب‌پز بخورند؟

بله. اگر تصمیم دارید تا تخم مرغ آب‌پز را در رژیم غذایی فرزندنان قرار دهید، می‌توانید قبل از ۹ ماهگی این کار را شروع کنید. برای این کار می‌توانید در ۴ تا ۶ ماهگی، یک تخم مرغ را آب پز و له کنید و پوره آن را به فرزندتان بدهید.

برای تغییر مزه و خوش خوراک شدن آن، می‌توانید مقداری شیر خشک یا شیر مادر را به آن اضافه کنید تا پوره نرم و خوردن آن برای کودک راحت شود.

آیا نوزادان و کودکان نوپا می‌توانند هر روز تخم مرغ بخورند؟

بله. اما به شرط گذشتن از ۱ سالگی! با اینکه توصیه می‌شود تخم مرغ را در رژیم غذایی فرزندتان قرار دهید، اما بهتر است تا دادن تخم مرغ کامل را تا ۱ سالگی شروع نکنید.

تا قبل از ۱ سالگی، ۱ عدد زرده را روزی یکبار یا یک روز در میان (بسته به نیاز بدن کودک) و بعد از ۲ سالگی، ۱ عدد تخم مرغ کامل پخته شده به فرزندتان بدهید.

چگونه تخم مرغ را به نوزاد خود بدهیم؟

بر اساس سن کودک، شیوه دادن تخم مرغ (چه سفیده و چه زرده) به او تغییر می‌کند. رایج‌ترین روش‌ها برای دادن تخم مرغ به نوزادان و کودکان در سنین مختلف عبارتند از:

۶ تا ۹ ماهگی

ساده‌ترین راه برای معرفی تخم مرغ برای این سن از طریق یک املت خوب پخته شده است که به صورت نوارهای مستطیلی به اندازه دو انگشت بالغ در کنار هم بریده شده است. این شکل باعث می‌شود که نوزادان به راحتی تخم مرغ‌ها را برداشته و به طور مستقل غذا بخورند. اگر کودک برای برداشتن غذا از روی میز یا صندلی کودک مشکل دارد، سعی کنید نوارهای تخم مرغ را به صورت عمودی در هوا قرار دهید.

۹ تا ۱۲ ماهگی

در این سن، گیره سنجاق کودک يعنی همان محل تلاقی انگشت شست و اشاره، در حال رشد است و کودک را قادر می‌سازد تا تکه‌های کوچک‌تر غذا را بردارد. به این ترتیب، این زمان بسیار خوبی برای کاهش اندازه املت یا نیمرو به تکه‌های کوچک و به اندازه لقمه، تخم‌مرغ همزده یا تخم‌مرغ آبپز است.

اگر کودک برای برداشتن تکه‌های کوچک غذا مشکل دارد، خوب است که به دادن نوارهای املت ادامه دهید، و البته، همیشه می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را با شیر، شیر خشک یا غذاهایی مانند آووکادو یا ماست له کنید.

۱۲ تا ۲۴ ماهگی

انواع مختلفی از آماده سازی تخم مرغ را بررسی کنید، املت‌ها و تخم مرغ های آب پز را به قطعات کوچک برش دهید و مطمئن شوید که تخم مرغ ها کاملاً پخته شده باشند. این بازه سنی، فرصت بسیار خوبی برای استفاده از چنگال بوده و دادن مربع‌های کوچک از تخم مرغ به کودک، می‌تواند تمرینی عالی برای غذا خوردن و عادت کردن به تخم مرغ باشد.

دستور پخت تخم مرغ برای کودکان بالای ۶ ماه

بهترین روش پخت تخم مرغ برای کودکانی که بالای ۶ ماه سن دارند، به شرح زیر است:

  • ۲ عدد تخم مرغ
  • ۲ قاشق غذاخوری آب
  • ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون

تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید و خوب هم بزنید و کمی آب به آن اضافه کنید. در یک تابه نچسب روغن زیتون بریزید و آن را روی حرارت متوسط​​ گرم کنید. وقتی داغ شد مخلوط تخم مرغ را در آن بریزید؛ حرارت را کم کنید و درب آن را ببندید. بعد از اینکه تخم‌مرغ‌ها سفت شدند، آن‌ها را با کفگیر از وسط تا کنید و کمی بیشتر بپزید. بعد اجازه دهید تا نیمروی تخم مرغ برای سرو، کاملاً خنک شود.

باقیمانده املت را می‌توان در ظرف دربسته در یخچال به مدت ۳ روز یا در فریزر تا ۳ ماه نگهداری کنید.

۵ خاصیت شگفت انگیز تخم مرغ برای کودکان و نوزادان

اگر فرزندتان را عادت به خوردن تخم مرغ دهید، ۵ خاصیت شگفت انگیزی که از آن بهره‌مند می‌شود عبارتند از:

  1. پایین آمدن میزان کلسترول مضر در بدن کودک به دلیل جذب چربی غیر اشباع و بالا رفتن HDL (کلسترول خوب) در بدن
  2. جذب فولیک اسید و پیشگیری از ضعف و آسیب‌های عصبی در کودک
  3. بالا بردن میزان ویتامین D و تقویت سلامت استخوان‌های کودک
  4. بالا رفتن میزان کولین و تقویت مولکول‌های عصبی مغز کودک
  5. جذب چربی‌‎های خوب (چربی غیر اشباع)

خلاصه کلام

به طور کلی دادن تخهم مرغ به کودکان و نوزادان یک عادت غذایی بسیار خوب و مفید شناخته می‌شود. مصرف به موقع، به شیوه درست و به اندازه از سفیده و زرده تخم مرغ برای کودکان می‌تواند هم از حساسیت و آلرژی‌های احتمالی جلوگیری کند و هم موجب تقویت سلامتی، تقویت عضلات و سلول‌های مغزی در کودکان و نوزادان شود. ممنون هستیم که تا اینجا به تلاونگ همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *