تاریخ انقضای تخم مرغ آب پز

تاریخ انقضای تخم مرغ آب پز

تاریخ انقضای تخم مرغ آب پز

تاریخ انقضای تخم مرغ آب پز به چه عواملی بستگی دارد؟

خیلی خوش آمدید! در این مقاله از تلاونگ، قصد داریم به موضوع تاریخ انقضای تخم مرغ آب پز بپردازیم. اینکه طول عمر تخم مرغ‌ های آب پز چقدر است و چگونه می‌توان آن‌ها را به مدت طولانی تازه نگه داشت، سوال بسیاری از مردم است. تخم مرغ‌ آب پز یک غذای بسیار مغذی و سالم است که به عنوان بخشی از یک وعده غذایی متعادل، به تمام افراد، در هر سنی توصیه می‌شود. با این حال، به طرز شگفت‌آوری، عمر مفید آن‌ نسبت به تخم مرغ تازه کمتر است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا ببینیم برای نگهداری تخم مرغ آب پز چه راه‌حل‌ها و اصولی وجود دارد.

نحوه نگهداری صحیح از تخم مرغ آب پز

برای افزایش تاریخ انقضای تخم مرغ آب پز، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت اطمینان از صحت نحوه آب پز کردن و نگهداری آن‌ است؛ با اطمینان از این موارد احتمال خرابی و فساد آن‌ها کاهش می‌یابد. وقتی تخم مرغ می‌جوشد، لایه محافظتی کوتیکول که پوسته را می‌پوشاند تا حد زیادی آسیب می‌بیند و تخم مرغ بیشتر از قبل در معرض هوا و میکروارگانیسم‌های مضر قرار می‌گیرد.

بنابراین، برای افزایش تاریخ انقضای تخم مرغ آب پز و جلوگیری از آلودگی یا خراب شدن تخم مرغ‌ ها، سرد شدن آن‌ها ضروری است. نگهداری تخم مرغ آب پز در یخچال به کاهش رشد باکتری‌ها کمک زیادی می‌کند؛ زیرا باکتری‌های خطرناک در دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد کندتر رشد می‌کنند.

بنابراین بایستی از نگهداری طولانی مدت تخم مرغ پخته در دمای اتاق اجتناب کرد و ظرف ۲ ساعت پس از پخت، آن‌ را در یخچال قرار داد. همچنین بهتر است تخم مرغ آب پز را در ظرف یا محفظه‌ای که هوا به آن نفوذ نمی‌کند، ذخیره کنید. تخم مرغ ها را در یک ظرف در بسته بجای درب یخچال نگه دارید؛ باز و بسته شدن مکرر در یخچال ممکن است باعث تغییر دما در این فضا شود.

هنگام نگهداری تخم مرغ آب پز، ممکن است متوجه بوی گاز در یخچال خود شوید. علت آن سولفید هیدروژن است که هنگام جوشاندن تخم مرغ ایجاد می‌شود. این بو طبیعی و بی ضرر است و معمولاً طی چند ساعت برطرف می‌شود. در نهایت، خوب است بدانید که منجمد کردن تخم مرغ آب پز، باعث سفت و آبکی شدن تخم مرغ می‌شود و خوردن آن دیگر لذتی نخواهد داشت. حتی به امتحانش هم نمی‌ارزد!

نگهداری از تخم مرغ‌ آب پز بدون پوست

اگر پوست تخم مرغ از قبل کنده شده است، توصیه می‌شود آن را در ظرفی محکم، همراه با یک حوله کاغذی مرطوب نگه دارید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. درست مانند تخم مرغ آب پز با پوست، تخم مرغ پوست کنده را نباید در دمای اتاق بگذارید و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف یا در یخچال نگهداری شود.

طول عمر تخم مرغ آب پز و علائم خرابی آن

اگر از تخم مرغ آب پز، چه با پوست چه بدون پوست، به درستی نگهداری کنید و آن را در یخچال و دمای مناسب نگه دارید، تا یک هفته سالم و قابل مصرف خواهد بود. اگر مطمئن نیستید تخم مرغ آب پز شما چقدر مهمان یخچال بوده‌ است، ابتدا پوسته آن را از نظر ظاهر، یعنی لزج یا گچی بودن بررسی کنید.

در صورت وجود هر کدام از این نشانه‌ها، بهتر از تخم مرغ را محض احتیاط، دور بریزید. استفاده از تخم مرغ پخته شده، که مدت زیادی از آن گذشته است، ممکن است شما را در معرض بیماری‌های ناشی از مسمومیت غذایی با علائمی مانند اسهال، تهوع و استفراغ قرار دهد.

تخم مرغ آب پز بوی متمایزی دارد. اگر تخم مرغ شما با پوسته باشد، ممکن است برای ارزیابی بوی آن نیاز به شکستن آن داشته باشید. اگر زرده تخم مرغ آب پز به رنگ سبز مایل به خاکستری درآمده باشد، جای نگرانی نیست. این موضوع لزوما به  معنای خرابی نیست.

رنگ سبز مایل به خاکستری تخم مرغ آب پز نشانه چیست؟

رنگ زرده تخم مرغ بسته به زمان پخت و دمای پخت متفاوت خواهد بود. وقتی تخم مرغ به مدت طولانی جوشانده می‌شود، رنگ زرده کم رنگ شده و در نهایت به رنگ سبز مایل به خاکستری در می‌آید. این رنگ زمانی شکل می‌گیرد که تخم مرغ را بیش از حد بپزید، زیرا پخت طولانی مدت باعث می‌شود آهن زرده با سولفید هیدروژن سفیده واکنش دهد.

پایان بندی

ممنون که تا اینجا تلاونگ را همراهی کردید. تو این مقاله به موضوع تاریخ انقضای تخم مرغ آب پز پرداختیم که سوال بسیاری از شما بود. اشاره کردیم که بهتر است تخم مرغ آب پز را بیشتر از یک هفته آن هم در داخل یخچال نگهداری نکنیم. وقتی تخم مرغ آب پز به درستی مورد استفاده قرار گیرد و صحیح ذخیره شود، طول عمر آن تا یک هفته خواهد بود و  تخم مرغ تازه می‌ماند. تخم مرغ‌ های پخته شده باید در طبقات داخلی یخچال نگهداری شوند و ظرف ۲ ساعت پس از پخت سرد شوند. برای کیفیت بهتر، آن را پوست کنده و داخل یک ظرف در بسته نگهداری کنید. به این ترتیب می‌توانید از مزایای فوق‌العاده این غذای مغذی، لذت ببرید. برای مطالعه بیشتر در این باره می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

فراموش نکنید که نظرات و پیشنهاداتتان را برایمان کامنت کنید تا با شما در ارتباط باشیم. لحظه‌هایتان پر از خوشی!

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *