زرده پر رنگ

دلیل وجود زرده پر رنگ در بعضی از تخم مرغ ها

زرده پر رنگ

چرا بعضی زرده ها پر رنگ تر هستند؟

سلام به دنیای تخم‌مرغی تلاونگ خوش آمدید. امروز می‌خواهیم با هم علت ایجاد زرده پر رنگ در تخم مرغ ها را بررسی کنیم. ۳۱ درصد یک تخم مرغ را زرده آن تشکیل می‌شود و همانطور که می‌دانید زرده غذای مورد نیاز جنین را تامین می‌کند و  ترکیبات آن شامل ۴۸ درصد آب، ۱۷ درصد پروتئین (فسفوپروتئین و لیپوپروتئین)، ۳۳ درصد لیپید (فسفولیپید لسیتین، تری گلیسریدها، کلسترول ) است.

در واقع زرده تخم مرغ می‌تواند طیفی از رنگ‌ها، بین زرد‌ کم رنگ تا نارنجی پر رنگ، داشته باشد. همه ما توقع داریم زمانی که  تخم ‌مرغ می‌شکنیم، با یک زرده خوش‌رنگ روبرو شویم. اما باید بدانید که اگر چه نژاد مرغ می‌تواند بر رنگ پوسته تخم مرغ تاثیر بگذارد اما رنگ زرده هیچ ارتباطی با نژاد مرغ ندارد و به میزان کمی تحت تاثیر ژنتیک است. در واقع رنگ موجود در زرده تخم مرغ و ایجاد زرده پر رنگ، کاملا وابسته به جیره غذای مصرفی مرغ و تغییرات آب و هوایی و فصلی است.

گزانتوفیل و زرده پر رنگ تر

بهتر است بدانید که رنگ زرده متاثر از وجود رنگیزه‌هایی بنام گزانتوفیل است. این مواد پس از جذب از دستگاه گوارش وارد جریان خون پرنده می‌شود و به همان شکل در زرده تخم مرغ ذخیره می‌شود. بافت چربی در بدن مرغ یکی از محل‌های اصلی ذخیره رنگدانه است؛ بنابراین چون زرده تخم مرغ، محل ذخیره چربی آن است، در نتیجه این رنگدانه در این بخش از تخم مرغ به چشم می‌خورد.

مرغداران می‌توانند با برنامه‌ریزی برای افزودن مواد حاوی گزانتوفیل به جیره غذایی مرغ، در تولید محصولی مطابق با سلیقه مشتریان تلاش کنند. غذاهایی از قبیل ذرت، گلوتن ذرت و پودر یونجه دارای سطح گزانتوفیل بالاتری نسبت به سایر اقلام مواد خوراکی جیره هستند.

عوامل موجود در جیره غذایی برای دستیابی به زرده پر رنگ تر

۱- مقدار رنگدانه در جیره، مهمترین عامل تعیین کننده در داشتن زرده های پر رنگ تر است؛ که باید از طریق جیره تامین شود.

۲- با افزایش چربی جیره به علت افزایش جذب رنگدانه، زرده تیره تر خواهد شد؛ که علت آن افزایش جایگزینی کاروتنوییدها در زرده تخم مرغ است. چربی‌‌ها حاوی اسید‌‌های چرب اشباع (روغن جامد یا پیه) نسبت به اسیدهای چرب غیراشباع (روغن آفتابگردان) زرده‌‌های پررنگ تری ایجاد می‌‌نمایند.

۳- افزایش ویتامین آ در جیره مرغ باعث کاهش رنگدانه زرد تخم مرغ خواهد شد.

۴- موادی از قبیل پودر گوشت، کنجاله سویا، زغال و گوگرد باعث کاهش احتمال داشتن زرده نارنجی و خوش رنگ می‌شوند.

۵- با افزایش تولید تخم مرغ ها، مواد رنگدانه در هر تخم مرغ کاهش می یابد.

۶- به دلیل سهولت اکسیداسیون رنگدانه‌ها، استفاده از آنتی اکسیدان (VITE) در جیره‌ غذایی مرغ ضروری است.

 پایان بندی

همانطور که مطالعه کردید، علت گران‌تر بودن تخم مرغ دارای زرده پر رنگ تر، نژاد مرغ نیست بلکه نوع مواد غذایی استفاده شده در جیره غذایی آن است. اگر می‌خواهید که از جیره غذایی مرغ ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید به مقاله ضرورت وجود ویتامین در جیره غذایی طیور مراجعه کنید. ممنون هستیم که تا اینجا با تلاونگ همراه بودید. لطفا به ما بگویید که آیا برای شما هم داشتن زرده ای پر رنگ تر مهم است یا خیر. منتظر نظرها و پیشنهاداتتون هستیم. سلامت باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *