خواص تغذیه ای تخم مرغ, مقالات

۲ دستور پخت مناسب تخم مرغ برای نوزاد

رسپی های مناسب دادن تخم مرغ به نوزاد

تخم مرغ؛ یک منبع همه چیز تمام برای نوزادان

همانطور که همه می‌دانید، تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار ارزشمند و سرشار از ویتامین و مواد معدنی متنوع است که برای نوزادان نیز منبعی همه چیز تمام به شمار می‌رود. مصرف تخم مرغ برای نوزادان و کودکان، در صورتی که حساسیت غذایی به آن نداشته باشند، مانعی نداشته و اغلب از ۶ ماهگی، مصرف آن مجاز خواهد بود. زرده و سفیده تخم مرغ زمانی به رژیم غذایی کودکان و نوزادان اضافه می‌شود که قرار باشد کودک از شیر گرفته شود؛ در چنین شرایطی این ماده غذایی که سرشار از ویتامین C، کولین، ویتامین D و… است انتخابی ایده‌آل خواهد بود.

اما مسئله مهم اینجاست که تخم مرغ را برای نوزاد، چطور بپزیم؟ امروز برای شما ۲ دستور پخت مناسب (اسکرامبل و پوره) با تخم مرغ برای نوزاد دلبندتان را آموزش خواهیم داد.

دستور پخت ۱: پوره تخم مرغ، دستور پخت خوشمزه از تخم مرغ برای نوزاد

این دستور پخت خوشمزه از تخم مرغ برای نوزاد به دلیل خوشمزه و خوش عطر بودن، مورد توجه کودک قرار گرفته و از آن استقبال خواهد کرد. پوره تخم مرغ نرم و لطیف بوده و نیازی به جویدن ندارد؛ به همین جهت خوردن و حتی هضم آن برای نوزاد راحت‌تر خواهد بود.

مواد لازم

مواد لازم مقدار
تخم مرغ 1 عدد
روغن زیتون 2 قاشق چایخوری
تره فرنگی خرد شده 1 عدد
سیب زمینی شیرین 150 گرم
کدو حلوایی خرد شده 70 گرم
سیر له شده 1 حبه
گوجه فرنگی خرد شده 150 گرم
آب گوشت 250 میلی لیتر

طرز تهیه پوره تخم مرغ

روغن را در یک قابلمه گرم کنید و تره فرنگی و سیب زمینی (پوست گرفته و خرد شده) را اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید. سیر را اضافه کرده و ۳۰ ثانیه تفت دهید. گوجه فرنگی پوره شده و آب گوشت را اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و ۲۰ دقیقه بجوشانید تا سبزیجات نرم شوند. تخم مرغ را در یک قابلمه کوچک قرار دهید و روی آن آب سرد بریزید، سپس در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید آب به جوش بیاید. تخم مرغ را به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید تا آب پز شود. در نهایت آن را از قابلمه خارج کنید و زیر آب سرد بگیرید. وقتی به اندازه کافی سرد شد، تخم مرغ را پوست بگیرید و له کنید و بعد آن را به سبزیجات پخته شده اضافه کرده و مخلوط کنید تا نرم و یکدست شود.

دستور پخت ۲: اسکرامبل تخم مرغ با نخودفرنگی

اسکرامبل تخم مرغ و نخود فرنگی، یک غذای خوشمزه، مقوی و سالم برای نوزادان و کودکان است. این ترکیب شامل تخم مرغ سرخ شده برای نوزاد بوده و مصرف آن بایستی تحت نظر پزشک متخصص کودک صورت بگیرد!

مواد لازم

مواد لازم مقدار
تخم مرغ 1 عدد
نخود فرنگی پخته شده 30 گرم
کره یا روغن زیتون 2 قاشق چایخوری

طرز تهیه

یک قابلمه آب را به جوش بیاورید؛ نخود فرنگی را به آن اضافه کنید و ۲ دقیقه بپزید. سپس کمی از آب نخودفرنگی را بردارید و بقیه را آبکش کنید. نخود فرنگی‌ها را به همراه آب نخود به غذاساز منتقل کنید تا پوره شوند. تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و هم بزنید. سپس کره یا روغن زیتون را در تابه داغ کنید، تخم مرغ را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا تخم مرغ کاملا بپزد. سپس تخم مرغ را به یک بشقاب منتقل کنید و با پوره نخود فرنگی سرو کنید.

 

اهمیت مصرف تخم مرغ برای نوزاد

از جمله دلایلی که توصیه می‌شود مصرف این تخم خوراکی را از دوران نوزادی برای فرزند خود شروع کنید، عبارتند از:

1.تقویت سلامت قلب:

با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن کودک، از بیماری‌های قلب و عروق در دوران کودکی و بزرگسالی جلوگیری شده و سلامت این اندام تضمین خواهد شد.

2. تقویت حافظه و رشد مغز:

کولین و کلسترول موجود در زرده تخم مرغ سبب رشد مغز و از طرفی تقویت آن به دلیل ایجاد اتصالات نورونی می‌شود.

3. تقویت سلامت چشم:

آنتی اکسیدانی که در زرده تخم مرغ وجود دارد به محافظت از چشم در برابر نورهای شدید کمک کرده و بینایی کودک را تقویت می‌کند.

4. تقویت منابع ویتامین D:

ویتامین D موجود در تخم مرغ علاوه بر آنکه ذخایر این ویتامین در بدن را تقویت می‌کند، بلکه به تقویت و حفظ سلامتی استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

5. ترمیم عضلات و بافت‌های آسیب دیده:

پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ می‌تواند به تقویت عضلات و همچنین بافت‌های آسیب دیده در بدن نوزادان کمک کند و سلامتی فیزیکی آن‌ها را تضمین کند.

بهترین زمان برای دادن تخم مرغ به نوزاد

توجه داشته باشید که زمان مناسب برای دادن تخم مرغ به کودک عزیزتان بعد از ۶ ماهگی است و شما باید این کار را ابتدا با مقادیر کمی از تخم مرغ خوب پخته شروع کنید، زیرا برخی از نوزادان به کوچکترین مقدار تخم مرغ واکنش‌ نشان می‌دهند. همچنین هنگام سرو تخم مرغ برای نوزاد، اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌های تخم مرغ کاملاً پخته شده است، زیرا تخم مرغ نپخته ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد، و منجر به بیماری‌های دستگاه گوارش شود.

البته جای نگرانی نیست، چراکه این خطر با پختن تخم مرغ در دمای ۱۶۰ درجه فارنهایت (۷۱ درجه سانتی گراد) برطرف می‌شود؛ اما هرگز از تخم مرغ های ترک خورده یا کثیف استفاده نکنید.

نحوه دادن زرده و سفیده به نوزادان چگونه است؟

سوالی که ذهن بسیاری از والدین را به خود درگیر می‌کند، این است که چطور سفیده و زرده به نوزاد خود بدهیم؟ در اولین قدم بایستی از پزشک فرزندتان مشورت بگیرید که دادن تخم مرغ آب پز یا سرخ شده به نوزاد بلامانع است یا خیر.

اگر مصرف تخم مرغ برای فرزندتان موردی نداشت، می‌توانید از یکی از روش‌های پخت زیر استفاده کنید:

  1. آب‌پز و پوره کردن تخم مرغ (زرده و سفیده)
  2. نیمرو و سرخ کردن تخم مرغ
  3. اسکرامبل (نیمرو هم زده)

اما اگر دوست دارید بدانید که سن مناسب برای دادن تخم مرغ به فرزندتان چه سنی است و یا خواص زرده و سفیده آن برای کودکان چیست، به مقاله زیر سری بزنید.

بیشتر بخوانید: زمان مناسب دادن تخم مرغ به کودک + خواص و فواید زرده و سفیده!

خلاصه کلام…

تخم مرغ دادن به نوزادان و کودکان یک عادت پسندیده و مناسب است که توصیه می‌شوند حتماً تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. این ماده غذایی از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و سرشار از انواع ویتامین و مواد مغذی می‌باشد. مصرف تخم مرغ به صورت پوره، سرخ شده و حتی اسکرامبل برای کودکان مانعی ندارد؛ مگر به آن حساسیت داشته باشند!

شاد و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *