رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای، راه مقابله با چاقی مفرط

رژیم مدیترانه ای

تاریخچه رژیم مدیترانه ای

سلام به همراهان همیشگی تلاونگ. امروز با معرفی رژیم مدیترانه ای در خدمت شما هستیم. پژوهشگران می‌گویند رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در کاهش احتمال خطر حمله قلبی و همچنین سكته مغزی مؤثر است. همچنین گروهی از پزشکان برجسته بریتانیایی معتقدند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به نسبت سایر روش‌هایی که در آن مصرف کالری روزانه محاسبه می‌شود راه بهتری برای مقابله با چاقی مفرط است.

دهه ۶۰ میلادی بود که محققان متوجه شدند اهالی کرت یونان طول عمر بیشتر و بدن سالم تری نسبت به همسالان خود در سراسر جهان دارند و عمر اهالی آن جزیره به ۹۰ تا ۱۲۰ سال می‌رسد. از همه مهم‌تر سلامت روحی و جسمی ساکنان این جزیره بود که کمتر بیمار می‌شوند و بیشتر بر اثر پیری و کهولت سن می‌میرند. پس از بررسی‌ها مشخص شد نحوه غذا خوردن و تحرک بدنی اهالی این جزیره راز اصلی سلامت و طول عمرشان است. به همین دلیل تحقیقات متعددی انجام و با استفاده از نحوه تغذیه اهالی جزیره کرت رژیم مدیترانه ای به دنیا معرفی شد.

نظر کارشناسان تغذیه در مورد رژیم مدیترانه ای

پزشکان ارشد بریتانیا می‌گویند که توجه دقیق به میزان و کیفیت مواد غذایی بهترین راه مقابله با چاقی مفرط است ولی در عین حال هشدار می‌دهند که رژیم‌های غذایی ناگهانی، شدید و کوتاه مدت می‌تواند زیان‌بار باشند. کارشناسان و پزشکان ارشد بریتانیا معتقدند که تمرکز یک‌جانبه بر محدودیت مصرف کالری روش درستی برای کاهش وزن نیست. آن‌ها بیان می‌کنند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل مصرف متعادل مواد غذایی گوناگون مثل سبزیجات و میوه، خشکبار و دانه‌های روغنی و روغن زیتون نه تنها روش مناسبی برای کاهش وزن است بلکه خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. به علاوه برای کاهش وزن مستمر از رژیم‌های غذایی مبتنی بر چربی و کالری پایین بهتر است.

کلیات رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای معمولا شامل سبزیجات فراوان، میوه‌های تازه، غلات سبوس‌دار، روغن زیتون است و به جای مصرف افراطی گوشت قرمز، کره و یا چربی حیوانی، از میوه‌های روغنی، خشکبار و گوشت مرغ و ماهی استفاده می‌شود. دکتر اسم مالهوترا می‌گوید: «بکارگیری این رژیم غذایی به سرعت روی سلامت افراد تاثیر می‌گذارد. ما از روی نتایج تحقیقات و بررسی‌های گوناگون به این نتیجه رسیده‌ایم که رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای با وجود اینکه چربی بالاتری دارد فقط پس از چند ماه رعایت، احتمال حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد» . در این تحقیق همچنین گفته می‌شود که پس از حمله قلبی، رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای از سه برابر مصرف داروی استاتین (داروی پایین آورنده چربی خون) مؤثرتر است. نگارندگان این مقاله در عین حال یادآوری می‌کنند که اداره بهداشت عمومی بریتانیا می‌‎تواند با دادن غذای سالم به بیماران در بیمارستان‌ها و آموزش پزشکان و پرستاران برای درک دقیق این شواهد علمی، سرمشق بسیار مؤثری برای جامعه باشد. پروفسور ترنس استیونسون می‌گوید اداره بهداشت عمومی بریتانیا می‌تواند در شكل منفی و یا مثبت بسیار تاثیرگذار باشد.

 او می افزاید: «بیمارستان‌ها و کلینیک‌های محلی در حقیقت خط مقدم سالم‌سازی جامعه هستند و عقل سلیم حکم می‌کند که پزشکان و مراکز ارائه خدمات پزشکی سرمشق جامعه باشند. همانطور که در محیط بیمارستان‌ها اجازه نمی‌دهیم مردم سیگار بکشند و یا الکل بنوشند همانطور هم نباید اجازه بدهیم در بیمارستان‌ها غذاها و یا نوشابه‌هایی تبلیغ و توصیه شود که عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها هستند. نه تنها غذای بیماران بلکه تمام مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که در محیط بیمارستان‌ها عرضه و فروخته می‌شوند باید سالم‌تر باشند.» اداره بهداشت عمومی انگلستان در حال بازبینی راهنماهای مربوط به تغذیه مناسب است. تا امروز یکی از توصیه‌های این نهاد برای مقابله با مشکل اضافه وزن و رسیدن به یک وزن سالم، استفاده از رژیم‌های غذایی مبتنی بر محاسبه کالری روزانه بوده است.

البته باید بدانیم که مسئله فقط کالری و یا میزان مصرف کالری روزانه نیست. این ساده‌لوحی است که تصور کنیم با وجود تفاوت‌های هورمونی و عصبی، بدن همه در واکنش به مواد غذایی گوناگون یکسان عمل می‌کنند.

راز موفقیت رژیم مدیترانه ‌ای

 پژوهشگران می‌گویند دلیل سلامت رژیم غذایی مدیترانه‌ ای، روغن زیتون و سالاد مرکب از سبزیجات تازه است. این پژوهشگران در مصاحبه‌ای با مجله تحقیقات آکادمی ملی علوم» گفتند که ترکیب این مواد غذایی در دستگاه گوارش نیترواسید چرب تولید می‌کند که فشار خون را کاهش می‌دهد. در تحقیقاتی که روی موش‌ها صورت گرفته، مشخص شده است که چربی غیرفشرده و سبک روغن زیتون با نیترات موجود در سبزیجات تازه ترکیب می‌شود. پژوهشگران می‌گویند ترکیب میوه‌های روغنی مثل بادام، گردو و فندق و همین‌طور آووکادو با سبزیجات نیز نتیجه مشابهی دارد.

اصول رژیم مدیترانه ای

مصرف زیاد چربی‌های مفید بخصوص روغن زیتون.

استفاده از انواع غلات مثل گندم، برنج و جو

مصرف زیاد میوه

مصرف زیاد سبزیجات

استفاده کم از لبنیات بخصوص ماست و پنیر

استفاده بسیار کم از گوشت حیوانات و پرندگان به ویژه گوشت قرمز

مصرف متوسط تا زیاد ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب و امگا

مصرف روزانه غلات و چربی‌های غذایی سالم

نوشیدن آب به میزان کافی و حدود شش تا هشت لیوان در روز

خودداری از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و آب میوه‌هایی با قند زیاد

فعالیت بدنی مناسب در طول روز

پایان‌بندی

ممنون که با مقاله رژیم مدیترانه ای همراه تلاونگ بودید. یکی از اقداماتی که می‌تواند به شما در رعایت رژیم کمک کند، این است که سعی کنید تا جای ممکن از داشتن غذاهای ممنوعه در رژیم خودداری کنید و موادغذایی سالم و مطابق با رژیمتان را در دسترس قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع رژیم میتوانید به مقاله ۵ الگوی تغذیه سالم تلاونگ رجوع کنید تا با الگوهای اساسی تمام رژیم‌ها آشنا شوید. لطفا نظرات و پیشنهاداتان را برای ما بنویسید و اگر تجربه‌ای در مورد رعایت این رژیم دارید با ما در میان بگذارید. خدانگهدار

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *