دستور پخت, مقالات

بهترین روش برای پخت تخم مرغ

بهترین روش برای پخت تخم مرغ

تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار پرخاصیت و مفید برای بدن است که مزه ان به مذاق هر کسی خوش نمی‌آید! اما روش‌های پخت مختلفی برای آن وجود دارد که به تغییر بو و مزه منجر می‌شود. البته که پخت تخم مرغ به شیوه صحیح و سالم نیازمند دانستن تکنیک‌هایی اسشت که موجب حفظ خواص آن نیز بشود.

پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی با سالم‌ترین و بهترین روش برای پخت تخم مرغ، مدت زمان لازم برای پخت تخم مرغ به روش‌های مختلف، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بهترین روش پخت تخم مرغ چه روشی است؟

بهترین راه برای پخت تخم مرغ روشی است که مطابق با ذائقه و رژیم غذایی شما باشد، مانند نیمرو کردن یا آب‌پز کردن بدون پوست! البته که سالم‌ترین روش، آب پز کردن تخم مرغ با پوست یا بدون پوست انتخابی ایده‌آل خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید چه زمان تخم مرغ بخورید تا لاغر شوید؟

چطوری تخم مرغ بپزیم؟

پختن تخم مرغ کار آسانی است که برای آن نیاز به یک تابه یا قابلمه، آب یا روغن دارید که یا تخم مرغ را آب‌پز کنید یا نیمرو. در ادامه ۸ روش برای پخت تخم مرغ را به شما معرفی کردیم تا بتوانید از این ماده غذایی خوشمزه، بهترین استفاده را ببرید:

۸ روش مدرن و متفاوت برای پخت تخم مرغ

آماده کردن تخم مرغ پخته به روش‌های مختلف از جمله نیمرو، آب پز و… به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ۸ تا از به‌روزترین و متفاوت‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1. پخت کامل تخم مرغ(تخم مرغ آب پز)

پخت کامل تخم مرغ یا همان آب‌پز کردن، محبوب‌ترین روش برای درست کردن تخم مرغ است. برای درست کردن این مدل تخم مرغ کاملاً پخته، یک قابلمه را تا جایی که تخم مرغ زیر آب برود پر کنید. مدت زمان پخت تخم مرغ آب‌پز سفت، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. بعد از این مدت تخم مرغ را از آب در بیاورید و نوش جان کنید.

نکته مهم! هر چقدر مدت زمان پخت تخم مرغ داخل آب را بیشتر کنید، زرده آن سفت‌تر خواهد شد.

2. پخت تخم مرغ عسلی

یکی دیگر از بهترین روش‌های پخت تخم مرغ، عسلی کردن آن است. برای درست کردن تخم مرغ عسلی، آن را داخل قابلمه تا نیمه آب شده بریزید و بعد از ۶ تا ۷ دقیقه قل خوردن، از روی حرارت بردارید.

اگر می‌ترسید تخم مرغ عسلی سفت شود یا زمان از دستتان در برود، بهترین کار این است که از یک دستگاه تخم مرغ پز استفاده کنید.

3. تخم مرغ نیمرو

بهترین روش برای پخت تخم مرغ، طوری که خوشمزه و محبوب همگان باشد، نیمرو کردن آن است. برای نیمرو کردن تخم مرغ یک تابه را داغ کنید، مقداری کره اضافه کنید و سپس ۱ تخم مرغ به آن اضافه کنید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه تخم مرغ سفت و برشته شده و آماده سرو کردن است.

بیشتر بخوانید: 2 دستور پخت تخم مرغ، مناسب نوزادان و کودکان

4. تخم مرغ آب‌پز بدون پوست

مدرن‌ترین و ترندی ترین روش برای پخت تخم مرغ، آب‌پز کردن بدون پوست یا به اصطلاح، Poaching است. در این روش سالم و رژیمی یک قابلمه آب را می‌جوشانید و بعد از قل خوردن، آب را با همزن هم می‌زنید و بلافاصله یک تخم مرغ را داخل آن می‌شکنید.

اگر زرده عسلی و شل دوست دارید بعد از ۱ تا ۳ دقیقه، و اگر می‌خواهید زرده کاملاً سفت شود، بعد از ۶ تا ۷ دقیقه تخم مرغ را از داخل آب خارج کنید.

همچنین بخوانید: مدت ماندگاری تخم مرغ آب پز چقدر است؟

5. پخت تخم مرغ در فر

پختن تخم مرغ در فر یکی دیگر از روش‌های سالم و متفاوت تهیه این غذاست. برای این کار یک ظرف مناسب فر را با مقداری روغن دلخواه چرب کنید، یک تخم مرغ داخل ظرف بشکنید و برای ۶ تا ۷ دقیقه داخل فر قرار دهید.

مدت زمان پخت تخم مرغ در فر به سلیقه شما بستگی دارد که تا چه حد می‌خواهید تخم مرغ سفت و برشته شود.

6. تخم مرغ املت

املت کردن تخم مرغ محبوب‌ترین و بهترین روش پخت آن است. برای تهیه املت کافی است تا تخم مرغ هم‌زده را به یک تابه داغ حاوی پوره گوجه فرنگی، قارچ یا اسفناج تفت داده شده اضافه کنید و اجازه دهید برای ۷ تا ۱۰ دقیقه بپزد.

مدت زمان پخت املت تخم مرغ به سلیقه شما بستگی دارد، اما بهتر است در بازه ۷ تا ۱۰ دقیقه باشد.

7. تخم مرغ هم‌زده

تخم مرغ هم‌زده، خاگینه یا اسکرامبل (به انگلیسی Scrambled)، روشی مدرن و خوشمزه برای پخت تخم مرغ است. به این صورت که ۱‌ مرغ را داخل یک کاسه می‌شکنید و سپس به یک تابه چرب شده و داغ روی حرارت اضافه می‌کنید. بعد از ۵ دقیقه آن را برمی‌گردانید تا طرف دیگر نیز بپزد.

تخم مرغ هم‌زده را نه تنها ساده، بلکه می‌توانید با قارچ، اسفناج، فیله مرغ آب‌پز و … به سبک رژیمی میل کنید.

8. پخت تخم مرغ در مایکروویو

یک روش جالب دیگر برای تهیه تخم مرغ، پختن آن داخل مایکروویو است. برای پخت تخم مرغ در مایکروویو کف ظرف دلخواه را با روغن چرب کنید. تخم مرغ را داخل آن بشکنید. روی ظرف را با فویل بپوشانید و چند سوراخ ایجاد کنید. ظرف را برای ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه (بسته به قدرت مایکروویو) روی حالت پخت تخم مرغ قرار دهید.

پختن تخم مرغ بدون آب چگونه است؟

برای پختن تخم مرغ بدون آب می‌توانید روش‌های جایزیگن مانند پخت در فر، مایکروویو و یا سرخ کردن در تابه را امتحان کنید.

خلاصه کلام

بهترین روش برای پخت تخم مرغ عسلی و آب‌پز و … روشی است که شما دوست داشته باشید. اگر عاشق نیمرو هستید، از روش پخت تخم مرغ نیمرو استفاده کنید؛ یا حتی اگر خاگینه به همراه قارچ و اسفناج دوست دارید، امتحان کردن روش تهیه خاگینه یا تخم مرغ اسکرامبل، بهترین روش برای تهیه این غذاست!

فرقی ندارد ورزشکار باشید یا رژیم‌های غذایی سالم را دنبال کنید، بهترین روش برای پخت تخم مرغ روشی است که اولاً باب میل شما باشد و دوماً کمترین میزان روغن را در خود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *