خواص تغذیه ای تخم مرغ, مقالات

۱۰ خاصیت و فایده تخم مرغ برای صبحانه

خواص تخم مرغ برای صبحانه

تخم مرغ در صبحانه یکی از گزینه‌های پرطرفدار و مغذی برای شروع یک روز عالی است! اگر دقت کرده باشید در تمام کافه و رستوران‌ها یا حتی وعده صبحانه روزهای تعطیل، تخم مرغ نقش پررنگی را ایفا می‌کند. تخم مرغ به دلیل ترکیبات مغذی و فواید بیشماری که برای سلامتی بدن دارد، به عنوان یکی از بهترین صبحانه‌ها شناخته می‌شود. تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار مغذی و سرشار از آمینو اسیدهای ضروری برای بدن است؛ به همین جهت از گذشته تا به امروز مصرف این ماده غذایی در وعده صبحانه، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

اما دلیل اصلی خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه چیست؟ یا بهتر بگوییم، مصرف تخم مرغ در صبحانه چه تاثیر و فوایدی برای بدن دارد؟

ارزش غذایی تخم مرغ در وعده صبحانه

قبل از هر چیز، بهتر است تا ابتدا با ارزش غذایی یک تخم مرغ در اندازه‌های مختلف آشنا شوید:

اطلاعات تغذیه‌ای تخم مرغ کوچک (۴۸ گرمی) تخم مرغ متوسط (۵۸ گرم) تخم مرغ بزرگ (۶۸ گرم) تخم مرغ خیلی بزرگ (۷۸ گرم)
انرژی (کیلوکالری) ۵۴ ۶۶ ۷۸ ۹۰
چربی (گرم) ۳.۷ ۴.۶ ۵.۴ ۶.۲
چربی اشباع (گرم) ۱.۰ ۱.۳ ۱.۵ ۱.۷
چربی غیر اشباع (گرم) ۱.۴ ۱.۷ ۲.۰ ۲.۴
پروتئین (گرم) ۵.۲ ۶.۴ ۷.۵ ۸.۷
نمک (گرم) ۰.۱۶ ۰.۲۰ ۰.۲۳ ۰.۲۷

۱۰ فایده باورنکردنی خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه

۱۰ خاصیت تخم مرغ که به دنبال مصرف روزانه تجربه خواهید کرد، عبارتند از:

1. سرشار از مواد مغذی

برخلاف جثه کوچک تخم مرغ، مواد مغذی، ویتامین و آمینو اسیدهای فراوانی در آن وجود دارد؛ طوری‌که مصرف روزانه ۱ تخم مرغ بزرگ ۶۰ گرمی، مواد معدنی زیر را برای بدن شما تامین می‌کند:

  • منیزم
  • فسفر
  • کولین
  • کلسیم
  • پروتئین
  • کلسترول
  • چربی‌های سالم
  • ویتامین‌های A، B12، D، E، K و B6

به همین جهت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین فواید خوردن تخم مرغ آب پز هر روز، تامین مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای بدن خواهد بود.

2. افزایش جذب ویتامین D

یکی از مهم‌ترین دلایلی که توصیه می‌شود تا تخم مرغ را صبح‌ها بخورید، بالا بردن میزان جذب ویتامین D است.

هر یک عدد تخم مرغ کامل حاوی IU ۱۸ ویتامین D بوده که این تقریباً چیزی معادل با ۵ درصد از نیاز روزانه افراد است.

خاصیت خوردن تخم مرغ حاوی ویتامین D برای بدن عبارتست از:

  • سلامت استخوان‌ها تقویت می‌شود.
  • عملکرد سیستم ایمنی بدن بهبود می‌یابد.
  • جذب کلسیم و فسفر در روده بهبود می‌یابد.
  • سیستم عصبی و سلولی و ارسال پیام‌های بین سلولی تقویت می‌شود.

با خوردن تخم مرغ آب پز هر روز صبح، ویتامین D جذب شده بالا رفته و از بیماری‌های مزمنی مانند پوکی استخوان و یا بیماری‌های قلبی در امان خواهید بود!

بیشتر بخوانید: خواص تخم مرغ برای سرماخوردگی

3. افزایش انرژی و شادابی در طول روز

تخم مرغ با داشتن ویتامین‌های گروه B شامل B6 و B12 انرژی لازم برای فعالیت روزمره را تامین می‌کند. با خوردن روزانه ۱ عدد تخم مرغ آب پز یا نیمرو شده در وعده صبحانه، سطح انرژی شما برای فعالیت‌های روزمره تقویت می‌شود.

به علاوه تخم مرغ با ایجاد احساس سیری طولانی مدت، از افت قند ناگهانی و از دست رفتن انرژی در طول روز جلوگیری خواهد کرد.

4. تقویت عملکرد مغز

۱۲۶ میلی‌گرم کولینی که در یک تخم مرغ آب پز ۶۰ گرمی وجود دارد، نقش مهمی در تقویت عملکرد مغز و بهبود حافظه دارد. به همین جهت اگر صبح‌ها تخم مرغ بخورید، بخشی از کولین مورد نیاز بدن تامین خواهد شد.

5. کاهش دهنده التهابات داخلی بدن

امگا ۳ موجود در تخم مرغ نه تنها برای سلامتی قلب و مغز مفید است، بلکه برای کاهش التهابات داخلی بدن نیز بسیار مفید است. تخم مرغ با بالا بردن مقادیر چربی‌های سالم در بدن، از شکل گرفتن التهابات داخلی جلوگیری کرده و در درمان بیماری‌های قلبی یا حتی التهاب مفاصل و آلزایمر هم جلوگیری خواهد کرد!

6. تثبیت کننده قند خون

از دیگر خواص تخم مرغ در وعده صبحانه، می‌توان به سیر ماندن طولانی مدت اشاره کرد. تخم مرغ با داشتن پروتئین باکیفیت، تا ساعت‌ها به شما احساس سیری می‌دهد. اگر در طول روز سیر باشید، اولاً افت قند خون نخواهید داشت؛ دوماً به دلیل شاخص گلیسمی تخم مرغ، نوسانات قند خون در طول روز را کمتر تجربه خواهید کرد.

همچنین بخوانید: تاثیر تخم مرغ بر قند خون

7. بهبود چربی سوزی و کاهش وزن

اگر در روند کاهش وزن هستید یا در دوره چربی سوزی به سر می‌برید، مصرف تخم مرغ در صبحانه را فراموش نکنید!

خوردن تخم مرغ، به خصوص خوردن تخم مرغ آب پز برای صبحانه، به شما کمک می‌کند تا برای مدتی طولانی احساس سیری داشته باشید. همین احساس سیری از ریزه خواری و یا نوسانات قندخون جلوگیری کرده و منجر به کاهش وزن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ۷ خاصیت شگفت انگیز تخم مرغ آب پز برای سلامتی

8. کاهش سطح استرس و اضطراب در طول روز

اگر فردی استرسی هستید و اضطراب برایتان غیر قابل تحمل شده، پیشنهاد می‌کنیم که در طول روز تخم مرغ مصرف کنید! اسید آمینه‌های موجود در تخم مرغ، مانند لیزین، در کاهش اضطراب‌، فشار روانی و یا استرس‌های شدید نقش دارند.

اگر شما به طور مداوم در وعده صبحانه تخم مرغ بخورید، سطح استرس و اضطراب شما در دراز مدت کاهش یافته و احساس آرامش بیشتری در طول روز خواهید داشت.

9. تقویت و بهبود سلامت چشم

لوتئین و گزانتین دو تا از ویتامین‌های موجود در تخم مرغ هستند که در تقویت سلامت چشم نقش دارند. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، مصرف تخم مرغ به صورت روزانه، می‌‌تواند ۱۵٪‌ از نیاز روزانه هر فرد به لوتئین و گزانتین را تامین، و سلامت چشم را بهبود ببخشد.

10.تقویت سلامت عضلات

پروتئین موجود در سفیده و زرده تخم مرغ نقش پررنگی در تقویت سلامت عضلات دارد. به طور کلی اگر به دنبال ساخت عضله هستید یا می‌خواهید لاغر شوید و چربی‌سوزی انجام دهید، مصرف ۱ تخم مرغ کامل برای شما مفید خواهد بود.

چه بهتر که تخم مرغ را صبح بخورید تا هضم و جذب ویتامین‌های آن در طول روز، منجر به بهبود جراحات و آسیب های وارد شده به عضلات شما شود.

در هفته چند بار تخم مرغ بخوریم؟

مصرف ۱ تا ۲ عدد تخم مرغ در روز، معادل با ۷ تا ۱۴ عدد در هفته مناسب است. البته مصرف این تعداد از این ماده غذایی برای افرادی که در سلامت کامل به سر می‌برند مفید است. افرادی که دچار بیماری خاصی هستند بهتر است که حتماً در این باره با پزشک متخصص مشورت داشته باشند.

با غذاهای معروف و محبوب زمستانی بیشتر آشنا شوید.

آیا خوردن بیش از حد تخم مرغ برای بدن ضرر دارد؟

مصرف بی رویه و بیش از اندازه هر چیزی برای بدن ضرر دارد و سلامتی را به خطر می‌اندازد. می‌خواهد تخم مرغ باشد که بسیار مفید و مغذی است، یا شیرینی‌جات و قند مصنوعی! می‌توان گفت که بله.

اگر مصرف تخم مرغ بی رویه باشد و در هر وعده از روز حداقل ۱ تا ۲ عدد تخم مرغ در طول روز، می‌تواند منجر به بروز هر یک از عوارض زیر شود:

  • افزایش وزن
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت
  • بالا رفتن سطح کلسترول خون
  • افزایش ریسک بروز بیماری‌های قلبی

تخم مرغ را صبح‌ها بخوریم یا نخوریم؟

تخم مرغ در صبحانه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شروع روز با انرژی و سلامت است. با جذب پروتئین با کیفیت، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، و اثرات مثبت بر عملکرد مغز و سلامت چشم‌ها، مصرف تخم مرغ می‌تواند به بهبود وضعیت عمومی بدن و کاهش تمایل به خوردن غذاهای ناسالم کمک کند. اضافه کردن تخم مرغ به رژیم غذایی صبحانه، نه تنها به تأمین نیازهای غذایی روزانه کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به حفظ وزن مناسب و افزایش کارایی ذهنی نیز منجر شود. با توجه به فواید و خواص تخم مرغ برای سلامتی، افزودن آن به رژیم غذایی آن هم در وعده صبحانه، می‌تواند یکی از بهترین تصمیمات برای حفظ سلامت و افزایش انرژی روزانه باشد.

خلاصه کلام…

مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه به شما کمک می‌کند تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید، برای مدت طولانی سیر باشید و میل به قند و مواد حاوی کربوهیدرات نداشته باشید. همچنین به شما کمک می‌کند تا سلامت چشم، عملکرد مغز و سلامت عضلات شما تقویت شوند. همچنین مصرف به اندازه و درست تخم مرغ در نقش یک مکمل مفید و مقوی برای افرادی است که در مسیر لاغری و کاهش وزن قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *