آیا می دانستید بیش از ۲۰۰ نژاد مرغ وجود دارد؟ علاوه بر ویژگی هایی مثل رنگ، شکل ظاهری و حالت تاج، نژادهای مرغ در هر چیزی باهم فرق دارند. آنها از ویژگی های شخصیتی تا تخمگذاری و میل برای نشستن روی تخم مرغها و جوجه کردن آنها، همچنین مقاومت در برابر سرمای زمستان و حتی رنگ تخم مرغ باهم تفاوت دارند.

آیا می دانستید بیش از ۲۰۰ نژاد مرغ وجود دارد؟ علاوه بر ویژگی هایی مثل رنگ، شکل ظاهری و حالت تاج، نژادهای مرغ در هر چیزی باهم فرق دارند. آنها از ویژگی های شخصیتی تا تخمگذاری و میل برای نشستن روی تخم مرغها و جوجه کردن آنها، همچنین مقاومت در برابر سرمای زمستان و حتی رنگ تخم مرغ باهم تفاوت دارند. در انتخاب مرغ برای پرورش و انتخاب بهترین مرغ تخمگذار باید به چند خصوصیت توجه کرد که این خصوصیات عبارتنداز:

اندازه     

نژادهای مرغ ها از لحاظ اندازه به دو دسته تقسیم میشوند:

 استاندارد یا بزرگ و نژاد بنتام

نژادهای بزرگ از نژادهای بنتام بزرگتر هستند و گوشت و تخم مرغ بیشتری تولید میکنند. اندازه بنتامها یک چهارم یا یک پنجم نژاد بزرگ است. تخم مرغ آنها کوچکتر است و می توانند در طول زندگی خود به پرواز ادامه دهند.

برخی مزرعه داران از پرورش و جوجه کشی مرغهای بنتام لذت میبرند. اما مزرعه دارانی که مرغ را به خاطر تخم مرغ و یا گوشت پرورش میدهند اغلب مرغهای نژاد بزرگ را برای کارآیی بیشتر انتخاب می کنند.

سنگین

در نژادهای سنگین مرغ ها جثه بزرگ و پرهای فشرده تری دارند و نسبت به مرغهای غیرسنگین در هوای سرد سرحال تر هستند. آنها در زمستان نیز تمایل به ادامه تخمگذاری دارند.

سختی و سازگاری

در انتخاب بهترین مرغ تخمگذار سختی پرنده تنها به معنی این نیست که پرنده با هوای سرد سازگاری دارد بلکه به توانایی پرنده برای تطبیق خودش در زمانهای سخت تر، ضعفهای ژنتیکی، گرسنگی و… اشاره دارد. برخی پرنده های پیرتر و سبکتر بسیاری از خصوصیات مورد نیاز مرغها را همچنان حفظ می کنند.نژاد مرندی در این ویژگی دارای اولویت برای انتخاب می باشد زیرا از جهات مختلف مقاومت و سازگاری بالایی دارد.

تخم گذاری

مرغهای تخمگذار بر روی تخم مرغها می نشینند و تنها یک بار در روز آشیانه خود را برای آب و غذا ترک می کنند تا تخم مرغها جوجه شوند. اگر سعی دارید جوجه کشی طبیعی باشد اینگونه مرغها مناسب هستند. خریدن مرغها از جوجه کشی یا انکوب کردن تخم مرغها (جوجه کشی تخم مرغ ها) ممکن است اذیت کننده باشد. برای انتخاب بهترین مرغ تخمگذار باید دقت داشت که نژاد مورد نظر بومی کشور خودمان باشد به مراتب بهتر است مثل مرغ مرندی

تخمگذارهای دو منظوره

این نژاد از قدیمی هاست و نژادهای کلاسیکی هستند که در مزارع آمریکا رشد یافته اند. بسیاری از خانه داران این مرغها را دارند، این مرغها به تخمگذاری ادامه می دهند، اما مناسب میز غذا نیز هستند..

رنگ تخم مرغ

رنگ تخم مرغ ها از همه طیفهای قهوه ای و برنزی تا رنگهای آبی، سبز و سفید متغیر است. مرغهای شرقی نژاد هیبریدی هستند که در سایه هایی از آبی یا سبز تا کرم رنگ تخم میگذارند. البته رنگهای سفید و قهوه ای، رایجترین رنگ برای تخم مرغها هستند و نژاد مرغها اغلب با این ویژگی شناخته میشود. تفاوتی بین رنگ های مختلف تخم مرغها از حیث مغذی بودن وجود ندارد.

شکل ظاهری

مرغها رنگ، شکل و طراحی متنوعی دارند از بوف اورپینگتون طلایی رنگ تا کوچینهای پاپری این تنوع ها بسیار جالب هستند. حتی تاج ها نیز اشکال مختلفی دارند و آنهایی که نزدیک به سر مرغ هستند کمتر سرمازده میشوند.از لحاظ شکل ظاهری نیز مرندی باز جزو انتخاب بهترین مرغ تخمگذار به حساب می آید.

اصالت و نژادهای کمیاب

اخیرا علاقه شدیدی به نژاد های اصیل مرغ ایجاد شده است. برخی مزرعه داران متخصص در پرورش مرغ، جوجه کشی و فروش مرغ های ژنتیکی و نادر فقط می خواهند نژاد اصیل برای تخمگذاری یا پرنده های پرواری و گوشتی بخرند. اغلب این نژادها مقاومت و سازگاری بیشتری نسبت به نژادهای پرورشی دارند. آنها بیشتر رفتارهای مرغ های سنتی را نشان میدهند مانند جستجوی غذا، نشستن روی تخم مرغ و تخمگذاری آسان و روستینگ. در این بین مرغ سیاه مرندی به عنوان بهترین مرغ تخم گذار بومی و محلی کشورمان شناخته شده است.