اطلاعات عمومی, خواص تغذیه ای تخم مرغ, مقالات

آیا تخم مرغ برای سرماخوردگی مفید است؟ + ۹ غذای مفید برای سرماخوردگی

غذاهای مفید و مضر برای سرماخوردگی

فصل، فصل سرماخوردگی و آنفولانزاهای فصلی هست و همه ما به فکر این هستیم که چه بخوریم تا سرماخوردگی را بهتر کند. تخم مرغ یکی از مواد غذایی مغذی و سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی ضروری برای بدن است. به طور کلی مصرف ۱ تا ۲ عدد تخم مرغ در روز می‌تواند برای سلامتی بدن مفید باشد. اما سوال مهم‌تر اینجاست که آیا تخم مرغ می‌تواند برای سرماخوردگی هم مفید باشد؟ یا بهتر بگوییم، مصرف تخم مرغ در دوران سرماخوردگی می‌تواند منجر به بهبود این بیماری شود؟

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با خواص تخم مرغ، ویتامین‌ها و همچنین فواید آن در دوران سرماخوردگی آشنا شوید.

برای سرماخوردگی چه بخوریم؟ (لیست ۹ غذای مفید)

یکی از دلایلی که معمولاً افرادی که دچار سرماخوردگی هستند خوب نمی‌شوند، عدم رعایت رژیم غذایی سالم است. بهتر است در دورانی که مریض هستید از غذاهایی استفاده کنید که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند و می‌توانند به بهبودی سریع‌تر شما کمک کنند.از جمله مواد غذایی مفید برای سرماخوردگی عبارتند از:

  1. آب
  2. سیر
  3. عسل
  4. اوتمیل
  5. ماست
  6. سوپ مرغ
  7. تخم مرغ آب پز
  8. انواع میوه‌های تازه
  9. سبزیجات با برگ سبز

هر کدام این غذاها و مواد غذایی، دارای خواص منحصر به فرد زیر هستند:

1. تخم مرغ آبپز

شاید تخم مرغ اولین چیزی نباشد که در دوران سرماخوردگی به خوردن آن فکر کنید، اما یکی از بهترین غذاها برای درمان سرماخوردگی است! تخم مرغ آبپز برای سرماخوردگی سرشار از پروتئین، پتاسیم، ویتامین C، آهن، ویتامین B6 و … می‌باشد.

تخم مرغ آبپز می‌تواند یک وعده غذایی سالم برای صبحانه در دوران سرماخوردگی باشد. پس بهتر است که علاوه بر سفیده، از نوش جان کردن زرده آن نیز غافل نشوید؛ چرا که زرده تخم مرغ علاوه بر پروتئین، سرشار از ویتامین‌هایی نظیر روی و سلنیوم است که برای سلامتی بدن مفید هستند.

لیست پیش غذا، غذای اصلی و دسرهای زمستانی معروف

2. انواع میوه‌های تازه

مصرف میوه‌های تازه و آبدار، به خصوص مرکبات، برای سلامتی بدن در دوران سرماخوردگی بسیار مفید است. مرکباتی مثل پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین یا لیمو ترش سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

3. سیر

اگر سرماخورده هستید، سرفه می‌کنید و احساس می‌کنید خلط ته گلو دارید، سیر بخورید! سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که می‌تواند در مبارزه با عفونت‌ها موثر باشد. همچنین سیر به شل شدن مخاط و خلط پشت حلق کمک کرده و می‌تواند در دفع سریع‌تر آن از بدن نقش داشته باشد.

4. عسل

اغلب مادرها وقتی فرزندشان دچار سرماخوردگی می‌شود، یک لیوان چای و عسل گرم را در همان ابتدا به او می‌دهند تا بنوشد. عسل دارای خواص ضد میکروبی بوده و می‌تواند التهاب و عفونت داخلی بدن را بهبود ببخشد. به همین دلیل است که چای و عسل یک نوشیدنی معجزه آسا در سرماخوردگی شناخته می‌شود!

5. ماست

با اینکه طبع ماست سرد است و مصرف آن در دوره سرماخوردگی کمی غیر عقلانی به نظر می‌رسد، اما بایستی به شما بگوییم که برخلاف آنچه فکر می‌کنید ماست برای سرماخوردگی مفید است. ماست منبع خوبی از پروبیوتیک‌ها و کلسیم است که نه تنها برای سلامتی روده، بلکه در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد.

6. سوپ مرغ

مصرف مایعات به خصوص غذاهای مایع، یکی از راهکارهای بهبود سرماخوردگی است. سوپ مرغ نه تنها غذایی مایع به شمار می‌رود، بلکه سرشار از ویتامین و پروتئین بوده که برای بهبود آسیب‌‌های سلولی مفید است. اگر گلو درد دارید و می‌خواهید غذایی گرم و مفید میل کنید تا درد گلوی شما آرام‌تر شود، سوپ مرغ بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تغذیه مفید و مناسب بعد از واکسن کرونا

7. اوتمیل

صبحانه یکی از وعده‌های غذایی مهم در دوران سرماخوردگی به شمار می‌رود. با این حال، اگر پنیر بخورید، آبریزش بینی شدیدتر می‌شود. اگر کرده بادام زمینی یا انواع کره‌ها را میل کنید، گلودردتان تشدید می‌شود. سوال مهمی که پیش می‌آید این است که در دوران سرماخوردگی برای صبحانه چی بخوریم؟ اوتمیل یکی از بهترین صبحانه‌ها برای سرماخوردگی است.

اوتمیل ترکیبی از شیر، جوی دوسر و عسل است که بسیار سبک بوده و برای سیستم گوارش مفید است. اوتمیل دارای بتاگلوکان (نوعی فیبر) است که در دوره سرماخوردگی به کاهش التهابات روده‌ها کمک کرده و به حفظ انرژی منجر می‌شود.

8. سبزیجات با برگ سبز

اگر سرما خورده هستید، مصرف سبزیجاتی که برگ‌های سبز و پهنی دارند را به شما پیشنهاد می‌کنیم. سبزیجات با برگ سبز سرشار از ویتامین C، ویتامین K، آهن و … هستند که می‌توانند در بهبود علائم سرماخوردگی مفید باشند. پس بهتر است که در این دوران سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج، کلم و … را نوش جان کنید.

9. آب

نوشیدن آب را در دوران سرماخوردگی فراموش نکنید که معجزه می‌کند! نوشیدن آب در این دوران می‌تواند به دفع ویروس و درمان سریع‌تر سرماخوردگی کمک کند.

چرا در دوران سرماخوردگی تخم مرغ بخوریم؟

به دلیل وجود ویتامین، پروتئین و مواد معدنی موجود در این ماده غذایی، مصرف آن در دوران سرماخوردگی می‌تواند در بهبود وضعیت سلامتی موثر باشد. اما برخی از فواید و مزایایی که باعث می‌شوند تا ارزش غذایی تخم مرغ در دوران سرماخوردگی به چشم بیاید، به شرح زیر هستند:

  1. پروتئین:

تخم مرغ منبعی مملو از پروتئین است، به خصوص سفیده آن! پروتئین می‌تواند برای ترمیم بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده مفید باشد و آسیب سلولی و بافتی در دوران سرماخوردگی را بهبود ببخشد.

  1. ویتامین و مواد معدنی:

وجود ویتامین‌هایی نظیر ویتامین C، ویتامین B6، سلنیوم، روی، آهن و … که همگی برای عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید هستند، باعث شده تا تخم مرغ از ارزش غذایی بالایی برخوردار شود.

به همین دلیل است که پزشکان و متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که اگر سرماخورده هستید، در وعده صبحانه حتماً ۱ عدد تخم مرغ آبپز میل کنید.

  1. آنتی‌اکسیدان:

تخم مرغ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و اگزانتین است که وجود هر دوی آن‌ها در بدن، برای مبارزه با عفونت و التهابات داخلی ضروری می‌باشد.

  1. کالری پایین، انرژی بالا:

تخم مرغ یک وعده غذایی کم کالری اما بسیار مغذی است. این ماده غذایی نه تنها شما را تا چندین ساعت بعد از خوردن آن سیر نگه می‌دارد، بلکه برای حفظ انرژی در دوران سرماخوردگی بسیار مفید خواهد بود.

آیا تخم مرغ برای سرفه ضرر دارد؟

خیر! زرده تخم مرغ سرشار از روی، پروتئین و سلنیوم و … است که برای ترمیم بافت آسیب دیده گلو می‌تواند موثر باشد. به همین جهت در طب سنتی پیشنهاد شده که اگر گلو درد دارید، سرفه می‌کنید یا حتی در فصول سرد سال صدایتان خش دار شده، یک عدد زرده تخم مرغ را خام میل کنید. اگر نمی‌توانید زرده را خام بخورید، می‌توانید از زرده تخم مرغ آبپز شده استفاده کنید.

برای سرماخوردگی چی نخوریم؟

یکی دیگر از سوالات رایج شما درباره بایدها و نبایدهای دوران سرماخوردگی، این است که چه چیزی نخوریم؟ غذاهایی که توصیه می‌شود از مصرف آن‌ها در دوران سرماخوردگی پرهیز کنید عبارتند از:

  • لبنیات
  • گوشت قرمز
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • قهوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین
  • غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس
  • شیرینی‌جات و مواد غذایی حاوی شکر تصفیه شده

مصرف این غذاها منجر به ایجاد التهاب در داخل بدن و همچنین فشار آوردن به سیستم ایمنی می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا پایان سرماخوردگی از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

آیا تخم مرغ برای سرماخوردگی مضر است؟

خیر. تخم مرغ سرشار از پروتئین، سلنیوم، ویتامین B6 و روی و … بوده که نه تنها برای سرماخوردگی مضر نیست، بلکه برای بهبودی آن نیز موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *