اطلاعات عمومی, مقالات

عوارض مصرف بیش از حد تخم مرغ

عوارض مصرف بیش از حد تخم مرغ

از خیلی‌ها شنیدیم که خوردن بیشتر از ۱ عدد تخم مرغ در روز بسیار خطرناک بوده و برای سلامتی بدن مضر است! اما آیا این باور واقعیت دارد؟ آیا با خوردن روزانه بیش از ۱ عدد تخم مرغ سلامتی بدن به خطر افتاده و عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن به خطر می‌افتد؟

در ادامه نه تنها عوارض احتمالی مصرف بیش از اندازه تخم مرغ، بلکه سوالات و ابهامات شما را نیز پاسخ خواهیم داد.

تخم مرغ؛ غذایی مفید یا مضر؟ مسئله این است!

تخم مرغ یک ماده غذایی محبوب و سرشار از مواد مغذی، ویتامین و پروتئین‌های مفید برای بدن است. این تخم خوراکی غذایی کامل شناخته شده و دارای ۹ آمینو اسید ضروری (از ۱۱ آمینو اسید ضروری) می‌باشد. با این حال، مانند هر ماده غذایی دیگر، اگر تخم‌مرغ هم بیش از حد و نادرست مصرف شود، ممکن است سلامتی را به خطر بیندازد. این موضوع می‌تواند منجر به بروز اختلالات مختلفی، از جمله بیماری‌های قلب و عروق شود.

مصرف درست، به اندازه و مطابق با نیاز بدن تخم مرغ نه تنها ضرری برای بدن ندارد بلکه می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت عضلات و حتی تقویت قلب و عروق نقش مفیدی ایفا کند.

آیا خوردن روزانه تخم مرغ ضرر دارد؟

به گزارش منابع معتبر، مصرف بین ۱ تا ۲ عدد تخم مرغ در طول روز ضرری برای بدن ندارد و به طور کلی موجب تقویت سلامتی و جذب مواد معدنی و مغذی می‌شود.

۷ ضرر مصرف بیش از حد تخم مرغ

اگر فردی باشید که به تخم مرغ حساسیت دارید، معده و گوارش حساسی دارید یا حتی از رژیم غذایی سالمی پیروی نمی‌کنید، ممکن است با خطراتی احتمالی دست و پنجه نرم کنید که عبارتند از:

1. حساسیت یا عدم تحمل پروتئین تخم مرغ

برخی افراد به پروتئین موجود در تخم مرغ حساسیت دارند و ممکن است با مصرف بیش از حد آن، دچار واکنش‌های آلرژیک شوند.

آیا می‌‎دانستید تخم مرغ می‌تواند در کنترل قند خون موثر باشد؟

2. بهم ریختن سیستم گوارش

اگر معده و سیستم گوارش حساسی داشته باشید، احتمال دارد با مصرف بی رویه تخم مرغ دچار نفخ، دل پیچه و مشکلات گوارشی از این قبیل شوید!

3. کاهش قدرت بدن در جذب بیوتین

با پختن تخم مرغ، پروتئینی در سفیده آن تشکیل می‌شود به نام آویدین؛ اگر مقدار این پروتئین در بدن بالا برود احتمال دارد که قدرت بدن برای جذب ویتامین بیوتین را کاهش دهد.

البته این شرایط برای همه صدق نمی‌کند و تنها در مواردی خاص اتفاق می‌افتد؛ پس بهتر است برای مطمئن شدن از اینکه آیا تخم مرغ برای بدن شما ضرر دارد یا نه، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

4. بالا رفتن شانس افزایش کلسترول

با اینکه بسیاری از پزشکان بر این باورند که مصرف تخم مرغ به خودی خود کلسترول را بالا نمی‌برد، اگر شما سابقه کلسترول بالا و یا رژیم غذایی ناسالم و پرچربی داشته باشید، شانس افزایش کلسترول خون وجود خواهد داشت.

همچنین بخوانید: تخم مرغ آب پز چه خواصی دارد؟

5. افزایش وزن

شاید باورتان نشود تخم مرغی که در رژیم‌های لاغری و کاهش وزن استفاده می‌شود بتواند وزن شما را بالا ببرد! اما همین‌طور است؛ اگر تخم مرغ را به شیوه ناسالم (با روغن فراوان) بپزید و در طول روز تعداد زیادی از آن را مصرف کنید، شانس افزایش وزن خود را بالا می‌برید.

6. بالا بردن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی

اگر زمینه خانوادگی بیماری‌های قلبی را دارید یا کلسترول‌تان از حد نرمال بیشتر است، مصرف بی‌رویه تخم مرغ (مثلاً ۳ تا ۴ عدد در روز) می‌تواند چیزی در حدود ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول به بدن شما برساند و زمینه بروز اختلالات قلبی و عروقی را فراهم کند.

7. افزایش شانس ابتلا به باکتری سالمونلا

خوردن تخم مرغ خام یا مصرف تخم مرغی که به درستی پخته نشده باشد، آن هم به طور مکرر، شانس ابتلا به باکتری سالمونلا را بالا برده و می‌تواند موجب تب، اسهال، درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ شود.

چند تخم مرغ در روز بخوریم؟

طبق مطالعات انجام شده و گزارشات منتشر شده از سوی Mayoclinichealthsystem.org، اکثر افراد سالمی که:

  • آلرژی و حساسیت ندارند.
  • بیماری‌های زمینه‌ای ندارند.
  • سیستم گوارش سلامتی دارند.

می‌توانند ۷ تا ۱۴ تخم مرغ در هفته مصرف کنند بدون آنکه سلامت قلب و عروق و سایر اندام‌ها به خطر بیفتد!

بیشتر بخوانید: چند تخم مرغ در روز بخوریم؟

خلاصه کلام

مصرف روزانه ۱ تا ۲ عدد تخم مرغ در روز اگر درست، به اندازه و مطابق نیاز بدن باشد، برای سلامتی ضرری ندارد. اما اگر تخم مرغ را به شیوه ناسالم، به همراه روغن فراوان، در کنار یک رژیم غذایی پرچرب و پر کلسترول و با وجود بیماری‌های مزمن مانند کلسترول بالا یا بیماری‌های قلب و عروق، ممکن است برای بدن ضرر داشته باشد و سلامتی را به خطر بیندازد.

پس درست و به اندازه مصرف کنید و اگر وضعیت سلامتتان چندان خوب نیست، حتماً قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *