اطلاعات عمومی, خواص تغذیه ای تخم مرغ, مقالات

بهترین زمان مصرف تخم مرغ برای لاغری

بهترین زمان مصرف تخم مرع برای لاغری و کاهش وزن

خوردن تخم مرغ در هر وعده‌ای از روز، می‌تواند به بالا بردن مدت زمان سیری و از طرفی جذب مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای بدن مفید باشد. اما اینکه تخم مرغ را چه زمانی مصرف کنیم که علاوه بر جذب ویتامین و مواد معدنی برای لاغری، تناسب اندام و حتی بدنسازی مفید باشد، دغدغه‌ای است که اغلب افراد جامعه از کودک تا بزرگسال را به خود درگیر کرده است.

سوال مهم اینجاست که بهترین زمان مصرف تخم مرغ چه زمانی است؟ در هر وعده چه تعداد تخم مرغ باید مصرف کنیم؟ تخم مرغ را چطور مصرف کنیم تا برای لاغری مناسب باشد؟

زمان مناسب برای مصرف تخم مرغ

با اینکه اغلب محققان و منابع علمی بر این باورند که خوردن تخم مرغ زمان خاصی ندارد، اما بهترین زمان برای مصرف آن، وعده صبحانه است. چرا که از خواص و مزایایی برخوردار است که عبارتند از:

مصرف تخم مرغ برای صبحانه

مصرف تخم مرغ در صبحانه به شما کمک می‌کند تا:

  • پروتئین خوب و کافی برای بدن جذب کنید.
  • دچار افت و نوسان قند خون در طول روز نشوید.
  • برای ساعات طولانی پس از خوردن صبحانه سیر بمانید.

پس اگر قصد لاغری و تناسب اندام دارید یا به خاطر افت قند خون در طول روز ریزه‌خواری دارید، پیشنهاد می‌کنیم تخم مرغ را برای صبحانه میل کنید.

همچنین بخوانید: تاثیرات شگفت انگیز مصرف تخم مرغ برای قند خون

تخم مرغ برای ناهار و شام

خوردن تخم مرغ در وعده‌های مختلف روز همانند خوردن تخم مرغ برای صبحانه، برای جذب پروتئین، ثابت ماندن سطح قند خون و همچنین جلوگیری از ریزه‌خواری مناسب است.

بهترین زمان مصرف تخم مرغ برای لاغری و کاهش وزن

اگر دقت کرده باشید، در برنامه اغلب رژیم‌های لاغری و کاهش وزن، تخم مرغ در وعده صبحانه قرار می‌گیرد. چرا که مصرف آن برای صبحانه می‌تواند در روند کاهش وزن و لاغری تاثیرگذار باشد.

بهترین زمان مصرف تخم مرغ در بدنسازی

زمان مناسب برای مصرف تخم مرغ (سفیده آب پز) در بدنسازی، صبح‌ها قبل از تمرین و یا ۱ ساعت قبل از شروع تمرین در هر ساعت دیگری از روز است. چرا که تخم مرغ یک منبع غذایی:

  • زود هضم
  • سرشار از پروتئین
  • مفید برای تقویت و ترمیم عضلات
  • مناسب برای دریافت ویتامین و مواد معدنی
  • تامین‌کننده آب از دست رفته در طول تمرین

است که اگر صبح‌ها بعد از تمرین ورزشی شما مصرف شود، بیشترین میزان اثرگذاری را برای شما خواهد داشت.

چند تخم مرغ در روز بخوریم؟

حالا که می‌دانیم بهترین زمان برای خوردن تخم مرغ چه زمانی است، سوال مهم‌تر اینجاست که چند تخم مرغ در روز بخوریم تا سالم بمانیم؟

مصرف ۱ عدد تخم مرغ در روز برای هر فرد، چه سالم و چه مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، الزامی است! اما طبق کمپین‌ها و سبک زندگی‌های سالمی که امروزه در حال رواج یافتن است، خوردن ۲ تخم مرغ در روز هم پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: بدنسازها باید چند تخم مرغ در روز بخورند؟

بهترین شیوه پخت تخم مرغ

سالم‌ترین شیوه برای پخت تخم مرغ، طوری که برای بدن مفید باشد و به جذب ویتامین و آمینو اسیدهای ضروری کمک کند، عبارتند از:

  1. نیمرو کردن تخم مرغ
  2. تخم مرغ آب پز شده عسلی
  3. املت تخم مرغ با گوجه فرنگی
  4. آب پز کردن تخم مرغ با پوست
  5. املت تخم مرغ با قارچ یا اسفناج
  6. آب پز کردن تخم مرغ بدون پوست
  7. اسکرامبل تخم مرغ (تخم مرغ همزده)

روش‌های نوآورانه و جذاب دیگری هم وجود دارد؛ به عنوان مثال پختن تخم مرغ در مایکروویو و یا پختن آن در قالب مافین داخل فر نیز از جمله روش‌های سالم و خلاقانه برای مصرف تخم مرغ است.

همچنین بخوانید: ۸ شیوه مدرن و سالم برای پخت تخم مرغ

چرا تخم مرغ برای کاهش وزن مفید است؟

۳ دلیل مهم که نشان می‌دهد تخم مرغ ماده‌ای خوراکی و مفید برای کاهش وزن است، عبارتند از:

  1. تخم مرغ سرشار از ریزمغذی‌ها و آمینواسیدهای ضروری برای بدن است.

هر یک عدد تخم مرغ بزرگ ۶۰ گرمی مقادیر خوبی از پروتئین، ویتامین D، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و گزانتین و … را دارد. وجود این مواد معدنی و ریزمغذی‌ها در رژیم غذایی کاهش وزن برای جلوگیری از کمبود هر کدام در بدن، ضروری به شمار می‌رود.

  1. تخم مرغ کم کالری است.

پایه و اساس رژیم‌های لاغری بر جذب پروتئین بالا به کمک غذاهای کم کالری است؛ هر ۱ تخم مرغ بزرگ ۶۰ گرمی، ۷۸ کالری داشته که در مقایسه با سایر منابع پروتئینی کمتر است.

  1. تخم مرغ متابولیسم را افزایش می‌دهد.

مصرف تخم مرغ در یک رژیم غذایی با پروتئین بالا، می‌تواند متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و به مرور زمان منجر به چربی‌سوزی و لاغری شود.

سخن پایانی

از گذشته گفتند، ماهی را هر زمان که از آب بگیری تازه است؛ مصرف تخم مرغ هم در هر ساعت و وعده‌ای از روز برای بدن مفید و مغذی خواهد بود. اما بهترین زمان، مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه است؛ چرا که پروتئین بالایی به بدن رسانده و با حفظ قند خون در محدوده‌ای ثابت، می‌تواند از نوسان قند خون جلوگیری کند. همچنین برای لاغری و کاهش وزن، جذب ریزمغذی‌ها و افزایش متابولیسم بدن مفید است.

اگر هم ورزشکار و بدنساز هستید، می‌توانید از رول سفیده تخم مرغ آب‌پز تلاونگ، بعد از تمرین صبح یا ۱ ساعت قبل از تمرین در هر ساعت دیگری از روز استفاده کنید و شاهد تاثیرات فوق العاده آن برای بدن باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *