اطلاعات عمومی, مقالات

آیا شستن تخم مرغ مضر است؟

بایدها و نبایدهای شستن تخم مرغ؛ آیا ضرر دارد؟

یکی از چالش برانگیزترین موضوعات درباره تخم مرغ این است که: “آیا می‌توان پوسته تخم مرغ ها را قبل از مصرف شست؟”

بسیاری از افراد با توجه به آلودگی های موجود در سطح پوسته تخم مرغ دست به تمیز کردن و شستن پوسته آهکی آن می‌زنند اما نمی‌دانند که آیا واقعا این کار درست است یا خیر؟ در ادامه همراه ما باشید تا ببینید شستن تخم مرغ قبل از قرار دادن داخل یخچال و استفاده درست است یا خیر.

چرا نباید پوسته تخم مرغ را شست؟

دلیل اصلی اینکه نباید تخم مرغ را شست، از بین رفتن لایه کوتیکول در زیر پوسته تخم مرغ است. کوتیکول یک لایه پروتئینی و سد دفاعی برای ورود میکروب و باکتری به داخل تخم مرغ می‌باشد.

پوسته تخم مرغ از جنس کربنات کلسیم بوده و به نظر می‌رسد سطح آن یکدست و بدون منفذ باشد؛ در حالی که چنین نیست! ساختار پوسته تخم مرغ طوری درست شده که جوجه در حال رشد بتواند از طریق منفذهای ریزی که در سطح تخم مرغ وجود دارد نفس بکشد. اما همین تخلخل‌‎های ریز روی پوست تخم مرغ می‌تواند موجب بروز مشکلاتی از جمله:

  • تبخیر شدن آب درون تخم مرغ
  • وارد شدن میکروب سالمونلا به داخل تخم مرغ

شود. البته لایه کوتیکول در زیر پوسته تخم مرغ از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند.

شستن تخم مرغ موجب از بین رفتن پوشش کوتیکول شده و در بالا بردن سرعت فاسد شدن تخم مرغ نقش بسزایی ایفا می‌کند!

تخم مرغ را قبل از مصرف بشوییم یا قبل از قرار دادن داخل یخچال؟

بهترین کار شستن تخم مرغ بلافاصله قبل از استفاده است. چرا که اگر تخم مرغ را قبل از قرار دادن یخچال با آب، اسکاچ یا آب و ریکا بشویید و سپس داخل یخچال قرار دهید، شانس جذب باکتری و از بین رفتن پوسته کوتیکول آن را بالا می‌برید. به عبارتی تخم مرغ را فاسد کرده و ارزش غذایی آن را از بین می‌برید.

اما اگر بلافاصله قبل از مصرف تخم مرغ را بشویید، آلودگی و باکتری وارد محتویات تخم مرغ نشده و سالم می‌ماند.

چرا تخم مرغ را باید قبل از مصرف شست؟

این کار به شما کمک می‌کند تا آلودگی‌های بیرونی مانند باکتری کلیفرم را به خود جذب نکند و سالم بماند.

تخم مرغ های شسته نشده را تا چه زمانی می‌توان نگهداری کرد؟

تخم مرغ های شسته نشده را در دمای اتاق (یعنی حدوداً ۲۵ درجه سانتی گراد) می‌توان نهایت تا ۲ ساعت و در داخل یخچال (دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد) تا ۳۰ روز بعد از تولید نگهداری کرد.

قوانین کشورهای مختلف درباره شستن پوست تخم مرغ

جالب است بدانید برخی از کشورهای مختلف، طابع قوانین جالبی در خصوص نحوه نگهداری صحیح از تخم مرغ هستند که مهم ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

قوانین هندوستان

تخم مرغ را دور بریزید اما به هیچ وجه نشویید!

سازمان ایمنی مواد غذایی هند هشدار داده است که شستن تخم مرغ‌ها می‌تواند خطر آلودگی آن‌ها را افزایش دهد. به گفته این سازمان، پوسته تخم مرغ دارای منافذ ریزی است که هنگام شستن بازتر می‌شوند و باکتری ها راحت تر به تخم مرغ نفوذ پیدا می‌کنند. بنابراین، به جای شستن تخم مرغ های کثیف، بهتر است آن‌ها را دور بریزید.

قوانین اتحادیه اروپا

شستن تخم مرغ پوسته طبیعی آن را از بین می‌برد.

مقررات اتحادیه اروپا نیز بر این اصل استوار است که نباید پوسته تخم مرغ را شست؛ زیرا انجام چنین اقدامتی باعث می‌شود تا پوشش طبیعی پوسته تخم مرغ که خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی دارد آسیب ببیند. در نتیجه این فرآیند می‌تواند راهی را برای نفوذ میکروب به تخم مرغ‌ها فراهم کند.

قواعد ایالات متحده آمریکا

شستن تخم مرغ اجباری است!

بر خلاف هند و اتحادیه اروپا که شستن تخم مرغ را توصیه نمی‌کند، در ایالات متحده شستن تخم مرغ اجباری است! دلیل این تفاوت در رویکرد، ممکن است به تفاوت در روش های تولید و فرآوری تخم مرغ و همچنین استانداردهای بهداشتی در این دو منطقه مربوط باشد.

با این حال در آمریکا، دولت قوانینی وضع کرده که طبق آن، تخم مرغ‌هایی که کیفیت بالایی دارند و برچسب USDA دارند، باید قبل از اینکه به دست مصرف‌کننده برسند، به خوبی شسته و ضدعفونی شوند تا میکروب‌ها و آلودگی‌ها از بین بروند.

چرا معمولا تخم مرغ های صنعتی شسته می‌شوند؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که اگر شستن تخم مرغ مضر است، چرا تخم مرغ‌ های صنعتی معمولا شسته شده و به بازار عرضه می‌شوند؟ پاسخ این سوال در فرآیند تولید تخم مرغ های صنعتی نهفته است.

تخم مرغ های صنعتی در مقیاس بزرگ و در شرایط بهداشتی تولید می‌شوند. با این حال، ممکن است در طول فرآیند جمع آوری و بسته بندی، تخم مرغ ها با آلودگی های محیطی تماس پیدا کنند. به همین دلیل، برای اطمینان از بهداشت و سلامت مصرف‌کننده، این تخم مرغ‌ها قبل از بسته‌بندی شسته می‌شوند.

خلاصه کلام…

شستن تخم مرغ مضر بوده و سبب آلوده شدن تخم مرغ به باکتری و میکروب‌هایی مانند سالمونلا می‌شود؛ مگر قبل استفاده از تخم مرغ. در صورتی که این ماده خوراکی را بلافاصله قبل از مصرف با آب بشویید تا آلودگی‌های محیطی آن از بین برود ضرری نداشته و می‌تواند برای تمیز شدن تخم مرغ مفید هم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *