اطلاعات عمومی, خواص تغذیه ای تخم مرغ, مقالات

آیا تخم مرغ می‌تواند قند خون را کنترل کند؟

آیا تخم مرغ قند خون را کنترل می‌کند؟ (تخم مرغ برای دیابتی ها)

تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار مقوی، خوشمزه و مفید برای سلامتی بدن است. مصرف این ماده خوراکی برای بسیاری از بیماران قلبی، دیابتی و… مفید بوده و تاثیر مثبتی در روند بهبودی و یا حتی جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف دارد. یکی از خواص بی نظیر مصرف تخم مرغ، مدیریت و کنترل قند خون است. اما سوال مهم اینجاست که خوردن یک تخم مرغ چطور می‌تواند قند خون را کنترل کند و یا نوسانات آن را مدیریت کند؟

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مکانیزم کنترل و مدیریت قند خون توسط تخم مرغ و همچنین نکاتی برای افراد دیابتی در خصوص نحوه صحیح مصرف تخم مرغ، بیشتر آشنا شوید.

تخم مرغ چطور قند خون را کنترل می‌کند؟

وجود پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مختلف مانند ویتامین B12 و… در تخم مرغ، تاثیر بسزایی در کنترل و مدیریت سطح قند خون دارند. پروتئینی که در سفیده و زرده تخم مرغ وجود دارد، می‌تواند شما را برای مدتی طولانی بعد از مصرف سیر نگه دارد؛ همین سیر ماندن طولانی مدت در جلوگیری از افت ناگهانی قند خون موثر است.

در واقع مصرف تخم مرغ می‌تواند یک صبحانه بدون قند، نهار یا میانوعده‌ای سرشار از پروتئین باشد که شما را طولانی مدت سیر نگه داشته و میل به شیرینی و مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آیا تخم مرغ برای سرماخوردگی مفید است؟

۴ خاصیت شگفت انگیز تخم مرغ برای دیابتی‌ها

نه تنها پروتئین، بلکه سایر مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ یا ویتامین‌های A، E و … نیز در تولید انسولین کافی و کنترل قند خون موثر هستند. این عوامل در کنترل بهتر قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز تاثیر گذارند.

اما چه می‌شود اگر افراد دیابتی یا افرادی که قند خون نامنظمی دارند تخم مرغ بخورند؟

1. جذب پروتئین بالا

تخم مرغ دارای پروتئین‌های باکیفیت در زرده و سفیده بوده و از طرفی تمامی ۹ آمینو اسید ضروری برای بدن را داراست. پروتئین مصرف شده به آهستگی هضم شده و باعث می‌شود تا قند خون به تدریج و به طور یکنواختی افزایش پیدا کند.

2. کاهش شاخص گلیسمی در خون

فرض کنید که یک بادکنک داریم و وقتی خوراکی با شاخص گلیسمی بالا می‌خوریم، این بادکنک به سرعت باد شده و حتی ممکن است بترکد! اما اگر مواد غذایی مصرف کنیم که سبب کاهش شاخص گلیسمی در خون می‌شوند (مانند تخم مرغ)، این بادکنک آرام آرام باد می‌شود.

تخم مرغ هم با پایین آوردن شاخص گلیسمی در خون، قند خون را به آرامی بالا برده و از ایجاد نوسانات شدید جلوگیری می‌کند.

3. کاهش التهابات داخلی

تخم مرغ می‌تواند التهابات داخلی و مزمن بدن را کاهش دهد. همچنین می‌تواند به افزایش مقاومت به انسولین و افزایش قند خون منجر شود و باعث کنترل بهتر قند خون شود.

4. بهبود عملکرد انسولین

تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان‌های مختلفی است که در بهبود عملکرد سلول‌های بتا پانکراس موثر هستند. این سلول‌های وظیفه تولید انسولین را بر عهده داشته و در صورتی که درست عمل کند، سطح انسولین در خون نرمال و عادی خواهد بود.

همچنین بخوانید: ۸ روش سالم و مدرن برای پخت تخم مرغ

افراد دیابتی هم می‌توانند تخم مرغ بخورند!

برخی افراد بر این باورند که تخم مرغ خوردن برای دیابتی‌ها می‌تواند ضرر داشته باشد! اما این چنین نیست و تخم مرغ دشمنی برای قند خون حتی در بیماران مبتلا به این عارضه است. اما چرا؟

طبق یکی از مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، این بیماران برای مدت ۱۲ هفته متوالی تخم مرغ مصرف کردند. نتایج این تحقیق عبارتند از:

  • کاهش سطح A1C
  • بهبود نوسانات سطح قند خون ناشتا
  • ثابت ماندن سطح قند خون در طول روز

علیرغم خواص بی نظیر تخم مرغ برای دیابتی‌ها، مصرف بیش از حد و بی رویه هر چیزی می‌تواند برای این بیماران خطرناک باشد! پس بهتر است یک رژیم متعادل برای مصرف تخم مرغ داشته باشید و حتماً با پزشک متخصص در خصوص تعداد و نحوه مصرف آن مشورت کنید.

“تخم مرغ یکی از مغذی ترین فرآورده های مرغی است که می‌تواند به طور شگفت انگیزی بر کنترل سطح قند خون مصرف کنندگان موثر باشد.”

مصرف چه تعداد تخم مرغ برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مجاز است؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف تا حدود ۳ تخم مرغ در هفته برای دیابتی‌ها مجاز است. مصرف تخم مرغ تاثیری بر افزایش کلسترول خون، قند خون ناشتا یا تری گلیسیرید خون ندارد و ضرری به بدن نمی‌رساند.

اما حواستان باشد که حتماً حتماً قبل از شروع به مصرف تخم مرغ، با دکتر خود درباره تعداد و نحوه مصرف آن مشورت داشته باشید!

قند تخم مرغ چقدر است؟

اگر فردی حساس به رژیم غذایی خودتان باشید و ریز به ریز جزئیات موادی که وارد بدن شما می‌شوند برایتان مهم باشد، حتماً قند تخم مرغ هم برایتان مهم است. هر تخم مرغ ۱۰۰ گرمی آب پز شده، معادل با ۱.۱ گرم قند دارد.

بنابراین تخم مرغ قند زیادی ندارد و مصرف به اندازه آن برای افراد دیابتی ضرری نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: زمان مناسب مصرف تخم مرغ برای لاغری

رژیم غذایی مناسب برای دیابتی‌ها

از آنجایی که افراد دیابتی محدودیت‌های خاص غذایی دارند و نمی‌توانند هر چیزی میل کنند، بهتر است یک رژیم خاص داشته باشند. به گفته پزشکان متخصص قند خون، رژیم غذایی مناسب مبتلایان به این بیماری بهتر است شامل موارد زیر باشد:

  1. منابع پروتئین سالم و باکیفیت مانند تخم مرغ
  2. میوه و سبزیجات تازه
  3. غلات کامل

در یک وعده غذایی خودتان سعی کنید ۱/۴ بشقاب را پروتئین، ۱/۴ را غلات کامل و نیم دیگر آن را با میوه و سبزیجات تازه تکمیل کنید.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ی افراد دیابتی

برخی از اصول اساسی در رژیم غذایی متعادل برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، یا بهتر بگوییم، مواد غذایی مجاز و غیر مجاز عبارتند از:

مواد غذایی مجاز مواد غذایی غیرمجاز
سبزیجات شیرینی‌جات
میوه نوشیدنی‌های حاوی قند
غلات کامل مانند نان سبوس دار غلات تصفیه شده مانند نان تست سفید
حبوبات مانند لوبیا و عدس تنقلات شور و نمکی
منابع پروتئین مانند تخم مرغ، ماهی و مرغ بدون چربی پروتئین‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس
لبنیات مانند شیر

سعی کنید بیشتر وعده های غذایی خودتان را در خانه با استفاده از مواد غذایی سالم و تازه تهیه کنید و تا حد ممکن از مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده پرهیز کنید.

مطالعه بیشتر: چرا نباید تخم مرغ را خارج از یخچال نگهداری کرد؟

خلاصه کلام…

تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار مفید و با ارزش غذایی بالاست که در مدیریت قند خون و نوسانات ناشی از آن کمک می‌کند. این ماده غذایی قند ندارد و اگر که به دنبال میان‌وعده سالم و بدون قند هستید، به شما تخم مرغ آب پز، نیمرو شده و یا ساندویچ تخم مرغ(تلاویچ) را نوش جان کنید. البته بهتر است حتماً با پزشک متخصص مشورت داشته باشید تا مطمئن شوید مصرف تخم مرغ تلاونگ برایتان خطری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *