زخم معده

زخم معده و بایدها و نبایدهای رژیم‌غذایی مبتلایان به آن

زخم معده

درمان زخم معده

سلام به تلاونگ خوش آمدین. تا به حال تجربه معده درد داشتید؟ حس درد، درست در بخشی از بالای شکم، می‌تواند تجربه بد و وحشتناکی از زخم معده باشد. دردی که شما را از خوردن وسوسه انگیزترین غذا‌ها منصرف می‌کند. افراد مبتلا به بیماری وقت و بی وقت با این دردها مواجه می‌شوند. امروز با این مقاله می‌خواهیم شما را با دلائل بروز، علائم، بایدها و نبایدهای این بیماری آشنا کنیم.

علت بروز زخم‌ معده

علت اصلی این بیماری، نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است. این باکتری متحرک، در بدن خیلی از افراد بدون اینکه مبتلا به زخم معده شوند، وجود دارد اما در بدن بعضی دیگر، به بخش مخاطی دستگاه گوارش، که نقش محافظتی بافت‌ها را دارد، آسیب وارد می‌کند. به مرور با برخورد اسید معده به این بخش‌ها، زخم‌هایی شکل می‌گیرد که نهایتا موجب ابتلا فرد به بیماری زخم معده می‌شود.

علائم زخم معده

درد سوزشی، که از جناغ سینه تا بالای ناف، خصوصا در زمان خالی بودن معده به سراغتان می‌آید از بارز‌ترین علائم این بیماری است. از علائم دیگر این بیماری، نفخ، تهوع، مدفوع سیاه ‌رنگ، رفلاکس، رنگ پریدگی پوست، کاهش اشتها و کاهش وزن است.

بايد‌های رژيم غذايی مبتلايان به زخم معده

  • از غذاهایی در حجم کم و تعداد دفعات بیشتر استفاده کنید. روزانه 6 تا 8 وعده غذا میل کنید تا حدالامکان از خالی بودن معده و ایجاد احساس گرسنگی جلوگیری کنید؛ چراکه در زمان گرسنگی اسید معده شروع به ترشح کرده و می ­تواند شرایط بیماری را بدتر کند.
  • وعده‌های غذایی را بدون استرس صرف و در جویدن آن نهایت صبر و حوصله به کار ببرید. همچنین بعد از صرف غذا تا ۲ ساعت از خوابیدن پرهیز کنید.
  • از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید. پروبیوتیک­‌ها گروهی از باکتری‌های سودمند برای بدن به­ویژه دستگاه گوارش‌اند که می­‌توانند رشد باکتری‌های مضر و عفونت‌­زا را کنترل کنند. مصرف پروبیوتیک‌ موجود در غذاها و لبنيات تخمیر یافته، مانند دوغ، ماست، میسو، کفیر، کمیچی و همچنين به شکل مکمل در درمان زخم معده موثر است.
  • فیبر و فلاونوئید موجود در میوه و سبزیجات به خصوص کلم‌بروکلی، سیب، هویج و انواع توت‌ها می­توانند میزان ترشح اسید معده شما را کاهش دهند و به بهبود التهابات ناشی از زخم معده کمک کنند.
  • مصرف عسل به دلیل دارا بودن انواعی از عناصر مفید از جمله پلی‌فِنول، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و خاصیت ضدباکتری قوی، بسیار مفید است که در مقابله با باکتری هلیکوباکتر پیلوری مؤثر است.
  • مصرف عصاره‌ سیر به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی قوی می‌تواند در کاهش رشد هلیکوباکتر پیلوری موثر باشد پس آن را در رژیم‌غذایی خود بگنجانید.
  • کُندُرِ مصرف کنید؛ کندرجویدنی نیز به مبارزه با باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک می‌کند.
  • عوامل استرس‌زا را از خود دور کنید. فشار روانی، درد زخم معده را بدتر می‌کند. برای این منظور ابتدا منشأ استرس خود را بیابید و سعی کنید با کارهایی مانند مدیتیشن، خواب کافی، ورزش سبک مانند پیاده‌روی یا درگیر شدن با یک کار هنری، استرس را از خود دور کنید.

نبايدهای رژیم غذایی مبتلایان به زخم معده

  • از مصرف زیاد ادویه‌ها بخصوص فلفل سیاه، که موجب التهاب مخاط معده و افزایش ترشح اسید معده می‌شود، خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای پرحجم و چرب خودداری کنید و جهت پخت و پز از روغن‌های گیاهی مایع بویژه روغن کلزا استفاده نمایید.
  • مصرف الکل و سیگار موجب تخریب مخاط معده و در نهایت موجب شدت گرفتن این عارضه می‌شود.
  • از مصرف نوشیدنی­های کافئین دار مثل قهوه، چای و نوشابه‌های کافئین دار خودداری کنید، چرا كه این مواد با افزایش ترشح اسید معده موجب وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری زخم معده می‌شوند.
  • شیر باعث ترشح بیشتر اسید می‌شود که برای برای مبتلایان به این بیماری خوب نیست؛ بنابراین از مصرف محصولات لبنی غیرتخمیر شده مانند شیر و بستنی خودداری کنید.
  • شکلات دارای مزایای بالقوه سلامت است ولی در اغلب افراد مبتلا به زخم معده ایجاد ناراحتی و رفلاکس می‌کند.
  • از مصرفغذاهایی با نمک بالا، که سلول­‌های داخل معده را تغییر می‌دهد، خودداری کنید؛ چرا که مصرف نمک زیاد موجب افزایش رشد هلیکوباکتر پیلوری و بدتر شدن زخم‌های معده می‌شود.

پایان بندی

ممنون هستیم که با مقاله زخم معده از تلاونگ همراه بودید. برای درمان اصولی زخم‌معده حتما به پزشک مراجعه کنید و همراه با مصرف به موقع داروها، رعایت رژیم‌غذایی را فراموش نکنید. تغذیه‌ی صحیح نقش مهمی در پیشگیری و بهبود مشکلات گوارشی دارد، بنابراین سعی کنید با رعایت نکات غذایی ساده، با جلوگیری از بروز این نوع بیماری‌ها، هیچ وقت از لذت خودن غذاهای مختلف محروم نشوید. اگر علاوه مند هستید، به مقاله نحوه صحیح غذا خوردن تلاونگ مراجعه کنید تا از نحوه تغذیه سالم آگاه شوید. پایدار و پیروز باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *