افزایش نرخ مرغ

افزایش نرخ گوشت مرغ

قیمت گوشت مرغ در آستانه سال نو افزایش پیدا کرده است به طوری هر کیلوگرم مرغ تازه به ۸۸۰۰ تومان رسیده است.

در آستانه نوروز به طور معمول تقاضا برای محصولات پروتئینی افزایش می‌یابد و یکی از محصولاتی که با این افزایش تقاضا روبرو می‌شود گوشت مرغ است.
یکی از مسائلی که در این بازار به طور معمول در آستانه سال نو اتفاق می افتد افزایش قیمت‌ها به شکل غیر معمول است. در حال حاضر قیمت گوشت مرغ که به شکل منطقی باید بین ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان در بازار باشد به نزدیکی ۹۰۰۰ تومان رسیده است. بررسی‌ها از مغازه‌های سطح شهر نشان می‌دهد که به طور متوسط کیلویی ۸۸۰۰ تومان فروخته می‌شود.
همچنین در میان سایر اقلام فیله مرغ کیلویی ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان، سینه مرغ کیلویی بدون استخوان کیلویی ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان، ‌ ران مرغ کیلویی ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، مرغ سبز کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، کتف ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان و گردن مرغ ۳۸۰۰ تومان، و بال مرغ ۹ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود. از سوی دیگر مرغ سبز کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

توزیع 10 میلیون دز واکسن آنفولانزای پرندگان در 9 استان

مدیرکل دفتر بهداشت و پیشگیری از بیماری های طیور سازمان دامپزشکی اظهار داشت: محموله مناسبی از واکسن آنفولانزای پرندگان از یک شرکت آمریکایی خریداری شده است که در ابتدای سال آینده میان 9 استان بحرانی کشور در این زمینه توزیع خواهد شد.

علیرضا اکبرشاهی در ادامه افزود: پس از آن که فراخوان خرید واکسن دادیم، شرکت های مختلف داخلی و خارجی سویه های واکسن خود را به عنوان نمونه عرضه کردند که پس از بررسی های بسیار در کمیته های دارویی سازمان دامپزشکی یکی از آن نمونه ها مورد تایید قرار گرفت. نمونه تایید شده مربوط به یک شرکت آمریکایی است و مقرر شد که از ابتدای سال آینده 10 میلیون دز واکسن وارد کشور شود.
وی با اشاره به اینکه این واکسن ها تحت نظارت دقیق سازمان دامپزشکی انبار می شوند گفت: این واکسن ها در 9 استانی که آنفولانزا به صورت انفجاری در آن ها رخ داده بین مزارع مرغ های تخم گذار و مرغ مادر توزیع خواهد شد.

گران شدن 45 درصدی تخم مرغ طی یکسال

بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش هفتگی میانگین قیمت های خرده فروشی ها را اعلام کرد که در این گزارش قیمت 6 گروه همانند برنج و گوشت قرمز تغییری نکرده و ثابت مانده بودند.

گروه های لبنیات، برنج، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی نسبت به هفته قبل تغییر نداشته اند و این نشان از کنترل بازار و تنظیم مناسب قیمت ها است که نشان می دهد در هفته های منتهی به عید تغییری در قیمت کالاهای اساسی مانند این وجود نداشته است.
اما در تغییرات یکساله قیمت لبنیات نسبت به سال گذشته 6.3 درصد، تخم مرغ 45.1 درصد، برنج 0.1 درصد، حبوبات 0.5 درصد، میوه های تازه 18.8 درصد، سبزی های تازه 8.5 درصد، گوشت قرمز 11.7 درصد، گوشت مرغ 1.2 درصد، چای 13.3 درصد و روغن نباتی 1.3 درصد افزایش قیمت داشته اند. قند و شکر نیز در طی یکسال بررسی شده 10.6 درصد کاهش قیمت داشته اند.

مناسب نبودن بازار مرغ

بازار مرغ به علت بیشتر بودن عرضه نسبت به تقاضا مناسب نیست و تعریف چندانی ندارد.

کمال سروستانی گفت: با توجه به ایام پایانی سال، وضعیت بازار مرغ به سبب افزایش عرضه نسبت به تقاضا تعریف چندانی ندارد.
کمالی‌سروستانی، قیمت مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید انتظار می‌رود که در چند روز باقیمانده به شب عید، نرخ مرغ تا حدودی به نفع تولیدکننده در بازار بهبود یابد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را 5 هزار و 800 تا 6 هزار تومان و خرده فروشی را 8 هزار و 600 تومان اعلام کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مرغ به نرخ واقعی در ایام پایانی سال ممکن است، بیان کرد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا پایان سال باقی مانده است، حال باید منتظر ماند و دید که وضعیت بازار به کدام سمت و سو می‌رود.

نوسانات بازار مرغ

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به جهش قیمت مرغ در بازار گفت: به دلیل افزایش تقاضا در بازار قیمت مرغ با رشد جهشی به ۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

مهدی یوسف خانی، در خصوص تغییرات قیمت مرغ در روز‌های پایانی سال اظهار کرد: روز گذشت قیمت‌ها تا حدودی روند کاهشی داشت، اما امروز به دلیل افزایش تقاضا جهش قیمت را شاهد بودیم.

وی افزود:  قیمت هرکیلو مرغ برای عرضه به مشتری ۸ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت گذاری شده است که پیش بینی می شود با کاهش تقاضا در روزهای آتی روند کاهشی به خود بگیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در خصوص عرضه تخم مرغ و قیمت‌ها بیان کرد: هر شانه تخم مرغ تنظیم بازار  ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان در میادین عرضه می‌شود و قیمت هرشانه تخم مرغ در مغازه‌های سطح شهر به ۱۹ هزار تومان هم می‌رسد.

مشکلات تولیدکنندگان داخلی با واردات تخم مرغ

به تازگی از سوی سازمان دامپزشکی کشور مجوزی برای واردات 66 هزار تن تخم مرغ صادر شده است که 8 هزار تن تا به حال وارد شده است.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام در جواب به عده ای از تولید کنندگان مبنی بر اینکه معتقدند واردات تخم مرغ تا به حال مشکلی رد نکرده و حتی امکان ورود بیماری های جدیدی از طریق انتقال ماشین های حمل جعبه های تخم مرغ به داخل وجود دارد، این موضوع را رد کرد و گفت: واردات تخم مرغ از کشورهایی انجام می شود که شرایط بین المللی برای صادرات را دارند و قوانین و پروتکل های بهداشتی بین ایران و آن کشورها امضا شده است. علاوه بر اینکه روند بهداشتی و پروسه خاصی را برای دریافت مجوز طی کرده اند.
مبدا واردات تخم مرغ از سوی حمید ورناصری ترکیه و کشورهای آسیای میانه اعلام شده اند که این کار تا زمانی که تولید داخل به حد کافی برسد انجام می پذیرد.

8800 تومانی شدن قیمت مرغ

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۸۸۰۰ تومان در مراکز خرده فروشی در آستانه شب عید خبر داد

مهدی یوسف خانی در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش قیمت مرغ به ۸۸۰۰ تومان در مراکز خرده فروشی خبر داد و گفت: قیمت این کالا در عمده فروشی درب کشتارگاه به ۷۹۰۰ تومان و توزیع درب واحدهای صنفی به ۸۰۵۰ تومان رسیده است.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی افزایش تقاضا را دلیل بالا رفتن قیمت مرغ در بازار در آستانه شب عید عنوان کرد.
همچنین، حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از توزیع گسترده محصولات پروتئینی با قیمت مصوب در بازار برای تنظیم بازار شب عید خبر داده است.
به گفته وی، مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۵۸۰۰ تومان برای عمده فروشی ها و ۶۲۰۰ تومان برای مصرف کنندگان در حال توزیع در بازار است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *