کولین و نقش آن در بدن

کولین و نقش آن در بدن

نقش کولین در بدن

به وبسایت تلاونگ خوش آمدید! در ادامه پست‌های مواد ویتامینه و معدنی موجود در تخم‌مرغ و نقش آن‌ها در بدن، امروز و در این پست قرار است با یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها به نام کولین (Choline) و نقش آن در بدن بیشتر آشنا بشویم. در این مقاله سعی داریم ضمن معرفی مسائل ابتدایی این ویتامین به فواید، ویژگی‌ها و منابع تامین آن‌ اشاره کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مقدمه‌ای بر ویتامین کولین

کولین یکی از ویتامین‌های مهم موجود در تخم‌مرغ است. به دلیل اهمیت کولین و نقش آن در بدن، عدم مصرف منابع آن در گروه‌های خاص به‌ویژه زنان باردار و شیرده می‌تواند آثار سوء قابل توجهی داشته باشد. طی سال‌ها بدلیل محدودیت‌های مصرف تخم مرغ ناشی از سوء ذهنیت در مورد کلسترول آن، کمبود کولین نیز در جوامع خودنمایی کرد. تخم‌مرغ غنی از کولین است و کولین هم نقش اساسی در متابولیسم بدن ایفا می‌کند. تخم‌مرغ پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از کولین است که بخصوص باید در زنان باردار و شیرده به مصرف برسد. کولین تخم‌مرغ در داخل زرده بصورت ماده‌ای بنام السیتین یافت می‌شود. ۲ عدد تخم مرغ با تأمین حداقل ۲۵۰ میلی‌گرم کولین حدود ۵۰% نیاز روزانه یک خانم باردار و شیرده را تأمین می‌کند.

و اما چند نکته درباره کولین و نقش آن در بدن:

  • کولین در بهم پیوستگی ساختمانی غشای سلول‌ها نقش بسیار مهمی دارد.
  • کولین از منابع مهم تأمین گروه‌های متیل است.
  • کولین در انتقال پیام‌های سلولی، عصبی و حمل و نقل چربی‌ها در بدن ننقش دارد.
  • کولین از عوامل بسیار موثر در متابولیسم (سوخت و ساز) بدن است.

تاثیرات کولین در بدن انسان

تا به اینجای این مطلب با ویتامین کولین و برخی از کارکردهای آن در بدن آشنا شدید. در این بخش قصد داریم تا شما را با برخی از تاثیرات این ویتامین در بدن آشنا کنیم. در ادامه مطالبی را در مورد این تاثیرات و میزان مصرف روزانه کولین خواهیم خواند.

 کولین نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین دارد. همچنین مطالعاتی بر روی حیوانات ثابت کرده است که کولین مناطقی از مغز را که مسئول برقراری حافظه هستند، تحت تأثیر قرار داده و توانایی یادگیری در دوران زندگی را تقویت می‌کند. دریافت کولین توسط جنین از مادر نه تنها باعث رشد و تکامل مناسب مغزی او می‌شود بلکه باعث می‌شود که سطح ماده هموسیستئین در خون مادر در حد متعادل حفظ شود.

کولین در دوره بارداری زنان

از آنجایی که افزایش میزان هموسیستئین در خون مادر با افزایش بروز ضایعات مغزی در جنین همراه است، مادران بارداری که در رژیم غذایی خود فقر کولین دارند ۴ برابر بیشتر احتمال دارد که جنین آن‌ها دچار ضایعات لوله عصبی از جمله کانال مغزی-نخاعی شود. هموسیستئین اسید آمینه‌ای در خون است که احتمال می‌رود در افزایش احتمال خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی، اسکیزوفرنی و آلزایمر و برخی سرطان‌ها نقش داشته باشد. کولین همانند اسید فولیک در متابولیسم این ماده موثر بوده و کمبود آن با افزایش میزان این ماده در خون همراه است.

کولین و سرطان سینه

علاوه بر این، مصرف کافی کولین توسط دختران در دوران رشد و بلوغ با کاهش احتمال بروز سرطان سینه در بزرگسالی همراه است. بطور خاص، خوردن یک عدد تخم مرغ در روز با ۱۸% کاهش احتمال سرطان سینه همراه است؛ به‌ویژه وقتی که همراه با میوه و سبزیجات باشد. ثابت شده است در کسانی که ۶ عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف کرده‌اند، احتمال بروز سرطان سینه ۴۴% کمتر از کسانی بوده است که ۲ عدد تخم‌مرغ یا کمتر در هفته مصرف کرده‌اند.

انجام برخی مطالعات بالینی روی افراد بزرگسال سالمی که دچار کمبود کولین بوده‌اند نشان می‌دهد که با افزایش ضایعات DNA (که علامت بروز بیماری‌های مزمنی از جمله سرطان، آرتریت و پیری زودرس است)، افزایش مرگ سلول‌های ایمنی بدن به‌نام لنفوسیت‌ها و افزایش نقص در عملکرد کبد و عضلات اتفاق میفتد.

 به‌طور کلی نیاز به کولین برای مردان ۵۵۰ میلی‌گرم در روز و نزدیک به نیاز زنان شیرده است. این مقدار برای زنان ۴۲۵ میلی‌گرم در روز و برای زنان باردار ۴۵۰ میلی‌گرم در روز است.

پایان‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با اهمیت ویژه‌ی ویتامین کولین آشنا ساخته و از نقش‌هایی که در بدن ایفا می‌کند بگوییم.کولین یکی از ویتامین‌های مهم موجود در تخم‌مرغ است. به دلیل اهمیت این ماده در ساختمان بدن، عدم مصرف منابع آن در گروه‌های خاص به‌ویژه زنان باردار و شیرده می‌تواند آثار سوء قابل توجهی داشته باشد.

وبسایت تلاونگ سعی دارد تا با اطلاع رسانی دقیق در خصوص صنعت طیور و مرغداری، سطح آگاهی جامعه را درباره محصولات و فرآیندهای این صنعت افزایش دهد. در صورتی که درباره موضوع این مقاله پرسشی داشتید، خوشحال خواهیم شد که در کامنت‌ها آن را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما راهنمایی‌های تخصصی خود را در اولین فرصت با شما درمیان خواهند گذاشت. امیدواریم که مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *