سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌

سرزمین ناشناخته تخم مرغ

سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌

هر آنچه از تخم مرغ باید بدانید

به سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌ ها خوش آمدید. در این مقاله از تلاونگ قرار است بدانیم چرا تخم مرغ یک غذای خارق العاده است؟ از سیر تا پیاز خواص و فواید آن را به شما خواهیم گفت. از انواع مختلف آن، کارهایی که با آن می‌توان کرد و نحوه نگهداری آن هم به شما خواهیم گفت. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

در این مقاله سعی شده است تا تمام اطلاعات دقیق و صحیح در مورد تخم مرغ و همچنین باورهای غلطی که در مورد این ماده غذایی غنی وجود دارد را بطور یک جا و منسجم در اختیار شما قرار دهیم تا از خواندن مطالب پراکنده و حتی اشتباه به اشتراک گذاشته شده در فضای وب بی‌نیاز شوید.

خواص جادویی سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌ ها

واقعاً چقدر در مورد تخم مرغ می‌دانید؟ رنگ‌های مختلف آن به چه معناست؟ اکنون ما در حال شکستن همه چیزهایی هستیم که شما باید در مورد تخم مرغ بدانید. در ادامه ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ کامل را می‌خوانید.

  • انرژی: ۷۰ کالری
  • کربوهیدرات: ۰ گرم
  • پروتئین: ۶ تا ۸ گرم
  • چربی: ۵ گرم
  • سفیده تخم مرغ حاوی حدودا ۳.۵ تا ۴.۵ گرم پروتئین، ۰.۰۵ گرم چربی و سرشار از منیزیم، پتاسیم، سدیم
  • زرده تخم مرغ حاوی حدودا ۲.۵ تا ۳.۵ گرم پروتئین، ۴.۵ گرم چربی و سرشار از ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B12، کلسیم، فسفر، کولین و اسید فولیک

هر رنگ در سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌ به چه معناست؟

در سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌ ها با  رنگ پوسته از سفید تا قهوه‌ای گاهی هم سبز زیتونی مواجه خواهید شد. ریشه این تفاوت در نژاد مرغ است. نکته جالب این جاست که از رنگ لاله گوش مرغ می‌توانید رنگ پوسته را پیش‌بینی کنید. صرف نظر از رنگ لاله گوش، محتوای تغذیه‌ و رژیم غذایی مرغ‌های تخم‌گذار نقش بسیار اساسی در رنگ پوسته ایفا می‌کند. وقتی رنگ زرده تیره است، یعنی مرغ تنوع غذایی بیشتر و آزادانه‌ای نسبت به بقیه دارد. این گروه از مرغ‌ها معمولا از غذاهای گیاهی که رنگدانه بیشتری هم دارند تغذیه می‌کند. اما اگر زرده های کمرنگ‌تری دیدید به این معنی است که رژیم غذایی مرغ حاوی گندم، جو و کنجاله ذرت بوده است.

درجه‌‎بندی در سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌ به چه صورت است؟

وجه دیگری از سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌ ها درجه‌بندی آن‌هاست. درجه‌بندی تخم‌ مرغ ها به صورت داوطلبانه و توسط USDA انجام می‌شود. درجه تخم مرغ، کیفیت هر دو قسمت خارجی و داخلی آن را مشخص می‌کند. انواع درجه‌بندی به شکل زیر است:

  • تخم مرغ AA: کیسه‌ هوا در این مدل تخم مرغ کوچک است و باعث می‌شود سفیده به خوبی در اطراف زرده قرار بگیرد.
  • تخم مرغ A: ممکن است کیسه‌ هوا بزرگتر باشد و سفیده تخم مرغ نازک‌تر شود.
  • تخم مرغ B: ممکن است کیسه هوا بزرگ باشد، و روی پوسته لک وجود دارد.

لیبل‌های روی تخم مرغ چه معنایی دارند؟

یک دیگر از جوانب سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌ ها که کم کم داریم با آن آشنا می‌شویم، مطالبی است که روی آن‌ها نوشته می‌شود و ممکن است خیلی هم قابل توجه نباشد. احتمالا انواع مختلفی از برچسب یا همان لیبل را روی خود تخم مرغ و یا بسته‌بندی آن مشاهده کرده‌اید. لیبل‌ها و برچسب‌ها نحوه‌ای که تخم مرغ به دست شما می‌رسد و تولید و توزیع می‌شوند را بازگو می‌کنند و به زبان ساده‌تر شناسنامه تخم مرغ‌ ها هستند. این شما و این انواع برچسب‌هایی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید:

  • بیرون از حفاظ: محل زندگی مرغ‌ ها به حفاظ محدود نمی‌شود. آنها ممکن است با خوشحالی در اطراف یک زمین کشاورزی در حال دوندگی باشند. طیف وسیعی از محل‌ها ممکن است محل زندگی یک مرغ را تشکیل دهد. امکان دارد آن‌ها را در هرجایی ببینید. از انبار گرفته تا در حال پرسه زدن در فضای بیرون!
  • در محدوده آزاد: این گونه از مرغ‌ ها حداقل بخشی از روز را در محیط بیرون به گشت و گذار سپری می‌کنند.
  • طبیعی: منظور از اصطلاح “طبیعی”، تولید طبیعی آن‌هاست که به تولیدکننده مربوط است و به احتمال زیاد ربطی به محل زندگی یا فضای زندگی آن‌ها ندارد.
  • ارگانیک: اصطلاح “ارگانیک” برخلاف “طبیعی” مجاز است. مرغ های ارگانیک مجاز از رژیم‌های گیاهی و ارگانیک، عاری از غذاهای اصلاح شده ژنتیکی یا غذاهای تولید شده با سموم دفع آفات تغذیه می‌کنند. این دسته از مرغ‌ها آنتی بیوتیک یا واکسن دریافت نمی‌کنند و اغلب بیرون حفاظ نگهداری می‌شوند.
  • پاستوریزه: تخم‌ مرغ‌های پاستوریزه در پوسته‌هایشان به مدت ۳.۵ دقیقه در دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت گرم می‌شوند. این باعث از بین رفتن بسیاری از باکتری‌ها، از جمله سالمونلا می‌شود و با این کار گزینه مناسبی برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌شوند.

آیا تخم‌ مرغی که امروز خوردیم قرار بود جوجه شود؟

خیر! تخم مرغ‌ هایی که در فروشگاه خریداری می‌کنید قرار نیست جوجه شوند. آنچه ما می‌خریم ۹۹% مواقع تخم‌هایی هستند که نابارور شده‌اند. اگر آن‌ها لقاح پیدا می‌کردند، زرده منبع غذایی بود که جوجه برای رشد  می‌بایست از آن استفاده می‌کرد. جالب است بدانید که مرغ‌ ها معمولاً هر ۲۵ ساعت تخم‌گذاری می‌کنند، بارور یا غیر لقاح یافته! اصولا در مزارع تولید تخم مرغ مصرفی هیچ خروسی وجود ندارد که سبب تخم مرغ های نطفه دار شود.

بهترین راه نگهداری از تخم مرغ

سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌ ها، آب‌وهوای سردی دارد. پس اگر تخم مرغی می‌خواهید که حالش خوب باشد، آن‌ را در یخچال نگهدارید. شرایط نگهداری خیلی روی کیفیت تخم مرغ تاثیر دارد.

تخم مرغی که در یخچال است را تا یک ماه می‌توانید مصرف کنید. حالا از کجا متوجه بشیم که تخم مرغ سالم است و خراب نشده؟ کافی است تخم مرغ را در یک لیوان پر از آب بیاندازید. اگر صاف در انتهای لیوان نشست، سالم سالم است. اگر رو به بالا ایستاد، در شرف خراب شدن است و اگر شناور شد، بی‌خیال تخم مرغ شوید و آن را دور بیاندازید زیرا یا کاملا خراب شده است یا کیفیتش بطور چشمگیری افت کرده است.

دمای مناسب برای نگهداری تخم مرغ ۴ تا ۰ درجه سانتی گراد است که یخچال های صنعتی و خانگی به راحتی این دما را در اختیار ما قرار می‌دهند. پس بهتر است تخم مرغ را در دمای اتاق نگه ندارید. در مورد یخ‌زدگی هم بهتر است بدانید که می‌شود سفیده و زرده را جداگانه فیریز کرد و در قالب یخ انداخت و بعدا به روش‌های مختلفی در آشپزی از آن بهره برد.

‌رایج‌ترین موارد استفاده تخم مرغ

در جادویی بودن تخم مرغ شکی نیست. جدایی از طیف وسیعی از اهداف آشپزی، تخم مرغ موارد مصرف دیگری هم دارد. به طور مثال تخم مرغ یک امولسیون کننده است. همانطور که می‌دانید آب و روغن با هم مخلوط نمی شوند، زرده تخم مرغ می‌تواند واسط این دو ماده باشد و آن‌ها را مخلوط کند.

لسیتین که در زرده وجود دارد، یک فسفولیپید است، بنابراین دارای یک طرف آب دوست و یک طرف روغن دوست است و باعث می‌شود آب و روغن در آنچه که امولسیون نامیده می‌شود بهم بچسبند. برخی از امولسیون‌های رایج تخم مرغی شامل سس مایونز، سس‌های سالاد روغنی و سرکه‌دار و سس هلندایز است.

تخم مرغ یک براق‌کننده قوی است و روی خیلی از غذاها و شیرینی‌ها برس می‌شود تا روی آن‌ها را براق و قهوه‌ای ‌کند. این خاصیت براق‌کنندگی تخم مرغ در صنایع بهداشتی و تولید انواع شامپوهای موی سر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زرده تخم مرغ استحکام بخش است و خیلی از غذاها را سفت می‌کند مثل کوکو. اما سفیده تخم مرغ بافت ظریفی دارد و برای پخت شیرینی و کیک‌های لطیف از آن استفاده می‌کنند. از زرده و سفیده در بسیاری از مصارف زیبایی و بهداشتی استفاده می‌شود. حتی پوسته تخم مرغ هم در کشاورزی به کار می‌آید.

نگران کلسترول خود هستید؟

نگران کلسترول خود نباشید. تحقیقات نشان می‌دهد كه چربی موجود در بسیاری ار مواد غذایی تاثیری بر كلسترول خون یا همان LDL نخواهد داشت. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف یک تخم مرغ در روز به افزایش خطر بیماری قلبی در جمعیت‌های سالم ارتباط ندارد و حتی می‌تواند سبب بهبود و جلوگیری از بروز آن‌ها شود.

البته به فرد هم بستگی دارد که تا به حال به کلسترول تخم‌مرغ واکنش نشان داده باشد یا نه. این افراد Hyper responder  هستند. با این حال، برای کسانی که افزایش LDL (لیپوپروتئین بد با چگالی پایین) و کاهش HDL  (لیپوپروتئین خوب با چگالی بالا) را تجربه کرده‌اند، کاهش کلسترول در رژیم غذایی توصیه می‌شود.

پایان بندی

خب، خب، این قصه هم به سر رسید. خیلی ممنون که تا به اینجا همراه ما در سرزمین ناشناخته تخم مرغ‌ ها ماجراجویی کردید. امیدواریم که این مطالب به دردتان خورده باشد و به اطلاعات‌تان اضافه کرده باشد. در مقالات بعدی تلاونگ بیشتر از کاربرد‌ها و شگفتی‌های تخم مرغ به شما خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید و در کامنت‌ها از کاربردها و شگفتی‌های تخم مرغ که می‌دانید و تجربه کرده‌اید برایمان بنویسید.

5 پاسخ

بازتاب‌ها و دنبالک‌ها

  1. […] در رژیم‌­غذایی روزانه خود شما می­‌توانید سری به سرزمین ناشناخته تخم مرغ بزنید و از این ماده‌­غذایی همه چیز تمام استفاده […]

  2. […] تخم مرغ شگفت انگیز است. شما می‌­تواید سری هم به مقاله سرزمین ناشناخته تخم مرغ بزنید تا با شکفتی های تخم مرغ بیشتر آشنا شوید.  ممنون […]

  3. […] که بسیار پرمخاطب هستند با شما صحبت کنیم. قبلا در مقاله سرزمین ناشناخته تخم مرغ به مصارف غیر خوراکی تخم مرغ و تقویت‌کننده زیبایی، به […]

  4. […] در مقاله‌ی سرزمین ناشناحته نخم مرغ بطور کامل به نوشته های روی تخم مرع و بسته بندی آن اشاره […]

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *