دوز واکسن

آیا سومین دوز واکسن کرونا از امیکرون جلوگیری می‌ کند؟

دوز واکسن

سومین دوز واکسن کرونا و ایمنی در برابر امیکرون

سلام دوستان به تلاونگ خوش آمدید. امروز با مقاله‌ای در مورد سومین دوز واکسن کرونا و ایمنی در برابر امیکرون درخدمت شما هستیم.

متاسفانه ویروس امیکرون که حدودا از اوایل آذرماه شایع شد، درعرض دو ماه در تمام دنیا شیوع پیدا کرد. قابلیت انتشار سریع و همچنین تعداد زیاد جهش‌ها و تنوع این ویروس امری نگران کننده است.

هنوز اطلاعات درباره نوع امیکرون ویروس کرونا کافی نیست و باید در انتظار بررسی و آزمایش بیشتر درباره این واریانت بود؛ در واقع جهش‌ها در واریانت‌های قبلی، منجر به افزایش سرعت انتقال ویروس، عفونت‌زایی و فرار از سیستم ایمنی شده است.

امیکرون و تزریق سومین واکسن کرونا

متخصصان تاکید دارند که هنوز مهم‌ترین و بهترین راه‌حل، افزایش واکسیناسیون و تزریق دوز تقویتی است. تحقیقات نشان داده است که میزان بالای آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس اصلی کرونا با محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع (واریانت‌های) جدیدتر ارتباط دارد. این احتمال وجود دارد که تزریق دوز تقویتی از واکسن‌های موجود و افزایش سطح آنتی‌بادی بعد از آن، محافظت کافی و سد مناسبی در برابر امیکرون ایجاد کند.

با گذشت چندین ماه از تزریق واکسن کرونا در اولین گروه از افراد در بسیاری از کشورهای جهان، پرسش‌ها درباره نیاز به تزریق دوز سوم یا دوز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای مختلف همواره رو به افزایش بوده است. تحقیقات در بعضی کشورها درباره اثربخشی واکسن‌ها و میزان ایمنی در بدن دریافت‌کنندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی، برای حفظ ایمنی جامعه مورد نیاز است. دلایل مختلفی برای تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات مورد توجه نهادهای بهداشت و سلامت کشورها قرار گرفته است.

تأثیر دوز واکسن در مقابله با امیکرون

تحقیقات جدید محققان بریتانیایی تأیید می‌کند که دوز سوم واکسن کووید ۱۹ می‌تواند سویه امیکرون را خنثی کند. در این مطالعه، محققان ۶۲۰ نمونه خون از ۳۶۴ کارمند مراقبت‌های بهداشتی را در مرکز تحقیقات بیومدیکال لندن تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها مشاهده کردند افرادی که تنها دو دوز از واکسن‌های کووید ۱۹ را دریافت کرده بودند در برابر نوع اومیکرون نسبت به انواع آلفا و دلتا محافظت کمتری داشتند، سطح آنتی‌بادی در سه ماه اول پس از دوز دوم کاهش یافت، اما دوز سوم (تقویت‌کننده) سطح آنتی‌بادی‌ها را به حدی افزایش داد که با سویه اومیکرون مقابله می‌کنند.

افرادی که هر سه دوز واکسن کووید ۱۹ را دریافت کردند، سطح آنتی‌بادی علیه امیکرون پس از نوبت سوم مشابه با سطح آنتی‌بادی علیه دلتا پس از دو نوبت بود. محققان دریافتند به‌طورکلی، سطح آنتی‌بادی در برابر امیکرون پس از سه دوز تقریباً ۲.۵ برابر بیشتر از پس از دو دوز بود.

سطوح آنتی‌بادی به تنهایی اثربخشی واکسن را پیش‌بینی نمی‌کند، اما نشانگر خوبی برای محافظت در برابر کووید ۱۹ شدید و بستری شدن در بیمارستان است. محققان تاکید دارند: «این سویه جدید می‌تواند بر قدرت ایمنی ایجاد شده توسط دو دوز واکسن غلبه کند؛ اما خوشبختانه بعد از دریافت دوز سوم، فعالیت خنثی کننده در اکثریت قریب به اتفاق افراد قوی است. دوز سوم سیستم دفاعی ما را بالاتر می‌برد و برای ویروس سخت‌تر است که باعث کووید ۱۹ شدید شود.»

پایان‌بندی

ممنون هستیم که با مقاله ما در مورد دوز واکسن کرونا و ایمنی در برابر امیکرون همراه تلاونگ بودین. توصیه ستاد کرونا این است که مردم سریعاً نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؛ زیرا تزریق دوز سوم، می‌تواند بیش از ۸۰ درصد از بستری شدن در بیمارستان‌ها پیشگیری کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه این دوران می‌توانید مقاله تغذیه بعد از واکسن کرونا را نیز مطالعه کنید. همواره برای شما آرزوی سلامتی و آرامش داریم. خدانگهدار.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *