برجستگی‌ ها و لکه های عجیب تخم مرغ

علت وجود برجستگی‌ ها و لکه های عجیب تخم مرغ

برجستگی‌ ها و لکه های عجیب تخم مرغ

پوسته تخم مرغ

سلام دوستان. به تلاونگ خوش اومدین. امروز به بررسی دلیل وجود برجستگی‌ ها و لکه های عجیب تخم مرغ می‌پردازیم.

زرده و سفیده سرشار از پروتئین کامل تخم مرغ، آن را به یکی از اصلی‌ترین آیتم‌های رژیم‌غذایی تبدیل کرده است. در حالی که بسیاری از تخم مرغ ها دارای پوسته صاف و بدون لک هستند، برخی از تخم‌مرغ‌های دارای برجستگی‌ها و لکه هایی با رنگ متفاوت هستند.

معیارهای کنترل کـیفـی تخم مرغ

هدف اصلی از کنترل کیفیت برای هر کالا و خدمت، ارتقا سطح رضایت مصرف کنندگان و نهایتاً فروش بیشتر آن کالا یا خدمت است.

بین کیفیت تخم مرغ و نحوه عرضه آن، جزئیات بی شماری در امر تولید، جمع آوری، انتقال، درجه بندی، استاندارد کردن، بسته‌بندی، انبار کردن، حمل و ارسال به مراکز فروش وجود دارد که بارزترین آن‌ها، عملیاتی است که برای آماده سازی تخم مرغ در واحد مرغداری جهت عرضه به بازار صورت می‌گیرد .

مهمترین هدف در امر بازاریابی، رساندن تخم مرغ با کیفیت مناسب به دست مصرف کننده است که اینکار عملاً کمتر بطور کامل انجام می‌شود زیرا کیفیت تخم مرغ از زمان تولید تا هنگام مصرف همواره رو به کاهش یافتن است .در این مقاله به بررسی ۲ عوامل ظاهری تخم مرغ اشاره می‌کنیم که موجب می‌شود تا تخم مرغ ها از حالت بازار پسند بودن خارج شوند، در حالی که مصرف آن‌ها خطری را برای سلامت مصرف کننده ایجاد نخواهد کرد.

کیفیت پوسته و برجستگی‌ ها و لکه های عجیب تخم مرغ

در تمام گله های تخمگذار تقریبا ۲ درصد از تخم مرغ های تولید شده با پوسته های غیرمعمول تولید می‌شوند. مصرف تخم مرغ هایی با برجستگی‌ ها و لکه های عجیب و غیر طبیعی در بیشتر موارد برای انسان ضرری ندارد.

با اینکه رنگ پوسته به هیچ وجه بیانگر ویژگی های کیفی تخم مرغ نمی باشد، ولی مصرف کنندگان در بعضی بازارها ممکنست رنگ سفید ویا قهوه ای آنرا ترجیح بدهند.

چرا برخی از تخم مرغ ها از نظر زیبایی ظاهری بد به نظر می رسند؟ و آیا مصرف این تخم مرغ های نابجا بی خطر است؟

برجستگی‌ ها و لکه های عجیب تخم مرغ

برجستگی روی پوسته

رسوب کلسیم بر روی پوسته گاهی باعث ایجاد برجستی‌هایی بر روی پوسته می‌شود. پوسته این نوع تخم مرغ ها دارای لکه های سفید رنگ و نامنظم می باشد که بر روی سطح خارجی پوسته رسوب کرده اند. این نوع تخم مرغ ها زمانی تولید می‌شوند که غده پوسته ساز دچار مشکل شود. البته استرس و همچنین تغذیه مناسب و کلسیم بیش از حد در غذای مرغ، باعث تولید این نوع تخم مرغ ها می‌شود. این مشکل میتواند به اشکال مختلفی مانند وجود لایه پودری از کلسیم بر روی تخم مرغ و یا دانه های کلسیم بر روی پوسته مشاهده شود. این تخم مرغ ها خطری برای سلامتی شما ایجاد نخواهند کرد و می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را به مصرف برسانید.

لکه‌های قهوه ای

یکی دیگر از شایع ترین ناهنجاری در پوسته تخم مرغ وجود لکه های قهوه ای تیره روی تخم مرغ های قهوه ای است.

این تخم‌مرغ‌ها که به عنوان تخم‌های خال‌دار شناخته می‌شوند، دارای لکه‌هایی هستند که نتیجه چرخش بسیار آهسته تخم‌مرغ در مجرای مرغ است؛ اندامی لوله مانند که زرده را پردازش می‌کند و پوسته و غشای آن را اضافه می‌کند. برخی از مرغ‌ها – مانند نژاد « Welsummers» و « Cuckoo Marans» احتمال بیشتری برای تخم‌گذاری به صورت خالدار، نسبت به بقیه دارند. هیچ مشکلی در مورد این تخم مرغ‌ها وجود ندارد و خوردن آنها کاملاً بی خطر است. البته دقت کنید که در زمان مشاهده لکه های سیاه داخل پوسته تخم مرغ ترک خورده، باید حتما از خوردن آن اجتناب کنید؛ زیرا این لگه‌ها به احتمال زیاد نشانه وجود قارچ یا باکتری ریشه دوانده در تخم مرغ است و باید تخم مرغ دور ریخته شود.

پایان بندی

ممنون که با مقاله برجستگی‌ ها و لکه های عجیب تخم مرغ همراه تلاونگ بودید. بهتر است بدانید که سایر متغیرها مانند زرده دوتایی و سفیده تخم مرغ کدر نیز معمولاً جای نگرانی برای تردید در سلامت تخم مرغ ندارند. برخی از افراد حتی ممکن است متوجه کمی خون در زرده شوند که می‌تواند به صورت یک لکه قهوه‌ای تیره ظاهر شود؛ این اتفاق نتیجه پارگی رگ خونی در زمان تخمک گذاری است و مصرف این تخم مرغ ها نیز بی خطر است.

به یاد داشته باشید که دست‌ها و سطوحی که با تخم مرغ خام در تماس بوده اند باید شسته شوند تا خطر ابتلا به سالمونلا، گروهی از باکتری های عامل بیماری، کاهش یابد.

اگر علاقه‌مند هستین که دلیل وجود زرده‌های خوش رنگ را بدانید به مقاله دلیل وجود زرده پر رنگ در بعضی از تخم مرغ ها مراجعه کنید.

لطفا نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان بگذارید. شاد و موفق باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *