تغذیه ایده آل

غذای ایده آل یا غذای سالم؟

تغذیه ایده آل

آیا شما غذاهای ایده آل می‌خورید یا فقط از غذاهای سالم استفاده می‌کنید؟

سلام به تلاونگ خوش آمدین. به نظر شما غذای سالم و غذای ایده آل هر دو یک مفهوم را دنبال می‌کنند؟ در مقاله امروز ما تفاوت این دو را مشخص خواهیم کرد.

غذا سالم دارای یک مفهوم بسیار کلی از کالری‌ها و موادمغذی بدون در نظر گرفتن تیپ بدنی افراد است. برای مثال همه ما به این معتقدیم که سبزیجات غذای سالم است اما آیا برای کسی که با مصرف آن دچار مشکلات گوارشی می‌شود، غذای ایده آل است؟ خیر. پروتئین قطعا ماده مهم و مورد نیاز بدن است، اما آیا خوردن آن به همراه کربوهیدرات ایده آل به حساب می‌آید؟ باز هم خیر.

غذای ایده آل و تیپ بدنی متفاوت

بدن هر فرد نیاز متفاوتی نسبت به انواع گروه‌های موادغذایی دارد. همونطور که نمیتوان گفت که یک سایز و وزن مشخص برای همه افراد مناسب است، در مورد غذا هم نمیتوان چنین کرد. در نتیجه غذای ایده آل هر فرد با فرد دیگر کاملا متفاوت است. استفاده از غذاهایی که صرفا به آن‌ها برچسب سلامت زده شده، بدون در نظر گرفتن تیپ بدنی، نه تنها تاثیری بر سلامتی ما نخواهد داشت، بلکه ممکن است موجب بروز مشکلات و بیماری‌هایی در آینده شود.

چگونه غذای ایده آل خود رابیابید

ابتدا باید با کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه به تیپ بدنی خاص خود آگاه شوید. بعد از انجام آزمایشات، متخصص به شما کمک خواهد کرد که با توجه به متابولیسم و شرایط فیزیکی خود، غذای ایده آل خود را بیابید. برای مثال ممکن است در آزمایشات، چربی یک شخص، کم‌تر از حالت عادی باشد. در این صورت گنجاندن چربی در رژیم‌غذایی این افراد، با توجه به نقش مهمی که چربی‌ها در بدن دارند، ضروری است.

توصیه های مهم تغذیه‌ای برای مصرف غذای ایده آل

بیش از نیمی ار افرادی که از مشکلات گوارشی سخت رنج می‌برند، آگاهی لازم را در مورد تغذیه ایده آل سیستم بدنی خود ندارند. همین موضوع موجب بروز مشکلات گوارشی مانند معده درد، نفخ، اسپاسم، اسهال و یا انواع مشکلات گوارشی دیگر می‌شود. آگاهی داشتن در مورد ترکیبات ناسازگار غذایی و همچنین حساسیت‌های گوارشی به شما کمک می‌کند تا سلامت و آرامش خود را تضمین کنید. قوانین غذایی در صورتی که رعایت شوند منجر به جذب هر چه بیشتر موادمغذی خواهند شد؛ اما اگر رعایت نشوند، باید منتظر دردسرهای گوارشی بعد آن باشید.

تمامی غذاهایی که در پایین ذکر می‌شوند، غذاهای سالمی هستند اما خوردن ترکیب آن‌ها، ناسازگار و غیر ایده آل است.

از مصرف پروتئین غنی شده همراه کربوهیدرات خودداری کنید. برای مثال گوشت را به همراه موادی مانند سیب زمینی و نان مصرف نکنید. مصرف این دو ماده با هم سبب فاسد شدن پروتئین، تخمیر کربوهیدرات و در نهایت نفخ می‌شود.

از مصرف چندین پروتئین با هم خودداری کنید. پروتئین سخت هضم‌ترین ماده برای بدن است. در نتیجه تولید اسید کافی و هضم همزمان چندین پروتئین مختلف برای معده بسیار دشوار است.

مصرف گوشت با سبزیجات،غذای ایده آل است زیرا این ترکیب با ایجاد ترکیبی اسیدی، روند هضم را به راحتی طی می‌کنند.

تخم مرغ را با ماهی ترکیب نکنید. اوویدین موجود در تخم مرغ می‌تواند ویتامین ب7 ماهی را خنثی کند. همچنین اسیدهای چرب مفید و امگا ۳ با تخم مرغ‌ها جذب نمی‌شوند. بنابراین برای به دست آوردن حداکثر مزایا، نباید تخم مرغ را با روغن زیتون، آووکادو و ماهی چرب که منبع این مواد مغذی هستند، استفاده کنید.

جالب است بدانید که خیار و گوجه هم بهتر است با هم مصرف نشوند. زیرا گوجه فرنگی دارای ویتامین C زیادی است که آنزیم‌های درون خیار کار جذب آن را مختل می‌کند. این مساله علاوه بر خنثی کردن بیشتر فواید این دو ماده، دستگاه گوارش را نیز آزرده می‌کند.

میوه‌ها را با شیر ترکیب نکنید. حتی ترکیب پرطرفدار شیر با موز نیز ناسازگار است. زیرا موز هنگام هضم شدن ترشیده می‌شود و باعث دلمه بستن شیر و تبدیل آن به یک ماده‌ی مخاط ساز می‌شود.

هندوانه را فقط به تنهایی میل کنید. این میوه پرطرفدار تابستانی سریع‌تر از اغلب مواد غذایی هضم می‌شود، به همین دلیل، اگر آن را با ماده‌ی غذایی دیگری ترکیب کنید، بدن خود را به دردسر خواهید انداخت.

از ترکیب میوه و سبزی خودداری کنید.میوه‌ها سریع‌تر هضم می‌شوند و قند بیشتری دارند، و این مسأله می‌تواند فرآیند هضم سبزیجات را به تعویق بیندازد. با این حال اگر مجبور به ترکیب میوه‌ها با سبزیجات هستید، مثلاً برای درست کردن اسموتی، از سبزیجات برگ دار سبز رنگ استفاده کنید.

پایان بندی

ممنون که با مقاله غذای ایده آل، همراه تلاونگ بودید. امیدوار هستیم که با رعایت هر چه بیشتر این نکات، قدم به قدم به سلامت جسمی و روحی خود نزدیک تر شوید. تغذیه نامناسب پیامدهای ناگواری به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به زخم‌معده اشاره کرد. لطفا نظرها و پیشنهاداتتان را با ما در میان بگذارید. خدانگه‌دارتان باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *