سفر تخم مرغی به سرتاسر دنیا

سفر تخم مرغی

تخم‌ مرغ و سفری به دور دنیا 

در این مقاله از تلاونگ می‌خواهیم یک سفر تخم مرغی به سرتاسر دنیا داشته باشیم و الهاماتی تازه از دستورپخت‌های تخم مرغی، برایتان سوغاتی بیاوریم. جهانِ دستورپخت‌های تخم مرغی تقریباً بی حد و مرز است. بنابراین، جای تعجب نیست که هر فرهنگی در سراسر جهان روش خاص خود را برای پخت و پز با تخم مرغ داشته باشد.

تخم‌مرغ محبوب همه دل‌هاست. برای چرایی این موضوع از خودتان بپرسید، آیا ماده‌ی دیگری هست که به اندازه تخم‌مرغ همه کاره باشد؟ همیشه و هم‌جا به کارتان بیاید و هیچ محدودیتی در پخت و پز نداشته باشد؟ تخم‌مرغ برخلاف بسیاری از مواد دیگر، به صورت آب‌پز، پوست کنده، مخلوط شده، سرخ شده، خام و پخته، سفت و شل، زرده و سفیده باهم یا جداگانه قابل مصرف است و در انواع غذاها، املت، کیک و شیرینی‌ها سر و کله‌اش پیدا شده و یکی از مواد ضروری و خوشمزه دنیا آشپزی است.

چرا تخم مرغ در این سفر با ماست

وقتی مقصد سلامتی است، خوب غذا‌ خوردن و غذای خوب خوردن دو همسفر همیشگی هستند. در جدول سالم‌ترین غذاهای جهان، تخم‌ مرغ سری در سرها بلند کرده و یکی از مهمترین مواد برای رژیم غذایی سالم به حساب می‌آید. تخم‌مرغ کامل آنقدر مغذی است که نام مستعار آن را  “مولتی ویتامین طبیعت” گذاشته‌اند. به دلیل وجود پروتئین بالا، انواع ویتامین‌های A، B،K،E و D و اسیدفولیک، امگا ۳، کلسیم، فسفر، زینک، کولین و آنتی اکسیدان و … بسیار برای سلامت چشم‌ها مفید است، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، ظهور علائم پیری را به تعویق می‌اندازد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بروز سکته را کاهش داده و به کاهش وزن هم کمک می‌کند.

تخم مرغ در آشپزخانه جهان

اکنون قرار است به چند غذای تخم مرغی که به آشپزخانه‌های جهان راه پیدا کرده‌اند، نگاهی کنیم. در مقالات بعدی تلاونگ با جزئیات بیشتری به فرهنگ، رسوم و آداب غذایی مربوط به تخم مرغ خواهیم پرداخت. فعلا تعدادی از غذاهای محبوب و راحت، که تخم مرغ از مواد اصلی آن است را با هم یاد می‌گیریم تا سفره‌هایمان عطر و طعمی از جهان بگیرند.

صبحانه‌ی انگلیسی، محبوب‌ترین در تمام کافه‌ها

یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌های جهان که اکثریت مردم به آن نه نمی‌گویند، صبحانه انگلیسی است. ترکیبی از لوبیا، سوسیس، بیکن (گوشت ورقه شده)، تخم مرغ، قارچ، گوجه، پودینگ سیب زمینی و در صورت تمایل زیتون سیاه و نان تست است. این صبحانه با چای، قهوه و یا آب پرتقال سرو می‌شود. اگر بیکن و سوسیس را از آن حذف کنیم، به خاطر داشتن حبوبات، برای گیاه‌خواران هم گزینه مناسبی می‌تواند باشد.

املت، سوغاتی سفر تخم مرغی به فرانسه

ظاهراً زادگاه املت در روم باستان باشد و از واژه‌ی (اووِمِل) به معنای (تخم مرغ و عسل) گرفته شده باشد. اما این املتی که امروزه مصرف می‌کنیم و عاشقش هستیم، احتمالاً از فرانسه آمده است. برای پختن املت فرانسوی سبزیجات تازه را به تخم مرغ هم‌زده اضافه کنید و همراه کره در ماهیتابه‌ای داغ بپزید. سپس هنگامی که صدای جلز و ولزش بلند شد باید ماهیتابه را تکان دهید و تخم مرغ را یک دقیقه هم زده و سپس از یک سمت به روی خودش خم کنید.

شاک‌شوکا از خاورمیانه

طرز تهیه این املت را می‌توان در کتاب رسپی اهالی خاورمیانه، آفریقا و ترکیه پیدا کرد. برای تهیه شاک شوکا، این املت لذیذ، کافی است کل تخم مرغ را در ماهیتابه بشکنید و به آن سس تند و نان تست شده درشت، سس گوجه، پیاز، سیر و جعفری، پنیر سفید و فلفل قرمز و فلفل دلمه‌ای خرد شده اضافه کنید. توجه داشته باشید که تخم مرغ شاک شوکا باید وقتی پخته می‌شود نرم باشد.

کاربونارا از روم

تخم مرغ، پنیر، گوشت دودی، فلفل سیاه و پاستا مواد اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند. کاربونارا ریشه در روم باستان دارد و گفته می‌شود این غذا زمانی پا به جهان خوراکی‌ها گذاشت که ایتالیایی‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم به پاستایشان کمی بیکن و پودر زرده‌ی تخم مرغ (جیره‌ی غذایی آمریکایی) اضافه می‌کردند.

همبرگر با تخم مرغ از استرالیا

در این سفر تخم مرغی به استرالیا متوجه شدیم، شهرت غذا‌های استرالیایی بـه استفاده از مواد تازه است. یکی از پرطرفدارترین و لذیذترین غذا هاي استرالیایی همین همبرگر با تخم مرغ اسـت. در همبرگرهای استرالیایی چند تکه‌ی کوچک بیف دایره‌ای را با پیازداغ و پنیر میان دو تکه نان می‌گذراند. در این نوع همبرگر خاص، یک لایه تخم مرغ هم گذاشته می‌شود. می‌توانید در صورت تمایل کاهو و گوجه فرنگی هم به آن اضافه کنید.

اگز بندیکت هم آمریکایی، هم انگلیسی!

اِگزبِنِدیکت هم یک صبحانه، هم یک برانچ آمریکایی است که شامل دو مافینِ نصف‌شده انگلیسی می‌شود که روی هر کدام آن‌ها بیکن کانادایی، یک تخم مرغ شکم پر و سس هلندایز قرار دارد. این غذای خوش‌چهره در شهر نیویورک خیلی محبوب و خواستنی است. البته می‌شود هرجایی که هستید آن را درست کنید و نهایت لذت را ببرید.

تورتیلا اسپانیولا از اسپانیا

به سرزمین شادی و مهمان‌نوازی که سفر کنید، نام این املت اسپانیایی مشهور به گوشتان خواهد خورد. این املت خوشمزه، از گوجه فرنگی، پنیر پارمزان، سیب‌زمینی، پیاز و تخم مرغ تشکیل می‌شود. مجله‌ی آشپزی بُن اَپِتیت درباره‌ی دستور طبخ این غذا و نکته‌ی مهمش نوشته: «تخم مرغ باید کمی ناپخته بماند» تا بافت کاستاردی‌اش حفظ شود.

پای‌کیش از آلمان

پای‌کیش یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای تخم مرغی دنیاست که از تخم مرغ، شیر و ادویه‌جات تهیه می‌شود. این کیک خوش طعم را از ابتدای تولدش تا به امروز  با خمیر شیرینی می‌پزند. گفته می‌شود پای کیش ریشه در اواسط دوران پادشاهی آلمان دارد و بعدها پایش به اقسا نقاط دنیا کشیده شده است. نام این غذا پس از آنکه وارد فرانسه شد به (لورن) تغییر پیدا کرد و پیاز و بیکن به آن افزوده شد. پس از گذشت زمان بسیاری، پنیر هم به دستور طبخ آن اضافه شده است.

سوپ تخم مرغی از سفر به چین

همان سوپ مرغی است که می‌شناسیم. تنها تفاوت آن این است که در انتهای مراحل طبخ تکه‌های کوچکی از تخم مرغ خردشده را درونش می‌ریزند. البته با افزودن پیازچه‌ی تازه و زنجبیل و چند قطره روغن کنجد در انتهای پخت، طعمی به‌یادماندنیِ به این سوپ می‌بخشند. البته شما می‌توانید تخم مرغ را به هر سوپ دیگری که دلخواهتان است، اضافه کنید.

کره و تخم مرغ از  فنلاند و استونی

موناوی، همان کره و تخم‌مرغ است. یک غذای ساده و لذیذ که نباید طعم آن را دست کم گرفت. این غذا همراه برنج یا سیب‌زمینی پرشده با شیرینی‌های تهیه شده از آرد چاودار سرو می شود. نوع دیگر آن را روی نان چاودار می‌مالند و میل می‌کنند. کره خاصی برای این غذا در نظر نگرفته‌اند. ولی شما می‌توانید از کره مخصوص پخت‌وپز و یا کره محلی استفاده کنید.

لوکوموکو از آمریکا

لوکو موکو از آن دسته غذاهایی است که بعد از آن ممکن است منفجر شوید، چراکه بسیار سنگین و سیر کننده است. از گوشت برگر، برنج و تخم مرغ به همراه ادویه مورد سلیقه آشپز درست می‌شود. به همین راحتی! البته اگر تمایلی به گوشت ندارید، می‌توانید گوشت را با سبزیجاتی مثل کدو، هویج یا کلم بروکلی عوض کنید. آنوقت دیگر لوکوموکو از آمریکا نخواهد بود، می‌شود لوکوموکو از خانه و آشپزخانه شما و فقط شما!

کخوک موسیو و مادام از فرانسه

کخوک موسیو کـه در لغت بـه معنای «ساندویچ آقایان» اسـت. اولین بار اوایل قرن بیستم در بخشی از پاریس طبخ شد. این ساندویچ شامل نان و پنیر و ژامبون است. اما بعدها فردی عاقل و خوش‌ذوق تخم مرغ را هم بـه آن افزود و نامش را کخوک مادام یا «ساندوچ خانم‌ها» گذاشت. تا جنسیت از روی اسم این غذا برداشته شود و تخم مرغ هم به آن اضافه شده و دل افراد بیشتری را با طعم خوبش ببرد.

هاپر از سریلانکا

هاپر شباهت زیادی با پنکیک و کرپ دارد، اما برای تهیه خمیر آن از آرد برنج استفاده می‌شود. می‌توانید هاپر را با شیر نارگیل، ادویه‌جات و تخم مرغ سرو کنید. اگر شیر نارگیل نبود، هر شیر دیگری را می‌شود جایگزین کرد. هاپر از آن دسته غذاهایی است که طعم‌ شیرین و عطر مطبوع و دیوانه‌کننده‌ای دارد. می‌توان آن را یکی از انواع بی‌نظیر غذاهای کاری هم دانست.

پایان‌بندی

ممنون که تا اینجا با سفر تخم مرغی و تلاونگ همراه بودید. همانطور که گفتیم تخم مرغ به همه جای جهان سرک کشیده و خودش را در دل تمام آشپزخانه‌ها‌ی دنیا جا داده است. به همین خاطر این لیست تمامی ندارد. سعی کردیم هر دستور پختی را که ساده و انجام آن امکان پذیر است در اختیارتان قرار دهیم. به امید این که  بوی خوش غذاهای سالم و  عطر خوشبختی در منزلتان پیچیده و عزیزانتان را دور هم جمع کند.

طرز تهیه تخم‌مرغ مورد علاقه شما چیست؟ آیا روش خاص خود را برای پخت و مصرف تخم مرغ دارید؟ نظرات خود را  در کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و دانش خود را با جامعه تخم‌مرغ دوستان به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *