اول مرغ بود یا تخم مرغ؟

اول مرغ بود یا تخم مرغ؟

اول مرغ بود یا تخم مرغ؟

اول نه مرغ بود نه تخم ‌مرغ!

اول مرغ بود یا تخم مرغ؟! سالیان سال این سوال بی‌جواب ذهن همه انسان‌ها را از فیلسوفان و دانشمندان گرفته تا عوام جامعه به خود مشغول کرده بود؛ فیلسوفان زیادی معتقد بودند که جواب این سوال رازی از پیداش زمین را برملا خواهد کرد. حتما برایتان پیش آمده است که در هر جمعی برای شروع حرف سوال اول مرغ بود یا ‌تخم مرغ را از شما پرسیده باشند. در این مقاله تلاونگ می‌خواهیم جواب‌های مختلفی که برای این سوال تا به امروز بدست آمده است را با شما در میان بگذاریم.

کِی، کجا، چه کسی، چرا پرسید اول مرغ بود یا تخم‌ مرغ؟

این سوال میان فیلسوفان باستان از جمله «ارسطو» و «پلوتارک» که گویا از اولین کسانی بوده‌اند که جلوی این جمله علامت سوال گذاشته‌اند ، بسیار محبوب و بحث برانگیز بوده است. آن‌ها جواب به این سوال را امری ضروری می‌دانستند که تنها به مرغ یا تخم‌مرغ مربوط نمی‌شود. بلکه پاسخ به سوالی است که پیدایش هستی، حیات و زیست موجودات را در بر دارد. تنها اشکال کار آن‌ها این بود که فرایند تکاملی جانوران را در نظر نگرفتند. اینکه گونه‌ها می‌توانند با هم ترکیب شوند و گونه جدیدی را به وجود آورند و این روندی است که اکنون در تنوع جانوری نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند. این روزها با پیشرفت علم و افزایش منطق میان مردمان امروزی، پاسخ دادن به چنین سوالی دیگر نباید دشوار باشد.

اولین موجودات زنده

به مدت چهار میلیارد سال هیچ موجود زنده پیچیده‌‌ای جز یک سلول ساده در زمین وجود نداشته است.  بعد از آن، یعنی حدود 575 میلیون سال پیش، به دلایلی ناشناخته، اشکال زنده چند سلولی به طور ناگهانی شروع به تکثیر کردند. این واقعه «انفجار آوالون» نام دارد و پس از آن که سیاره زمین دوره یخ‌بندان و ناخوشایند Cryogenian را پشت سر گذاشت و وارد دوره Ediacaran شد، رخ داد. در دوره‌های مختلف، جانواران زیادی یک اکوسیستم مشابه را با هم شریک بوده‌اند. مبتنی بر دلایل علمی و نظریه‌های زیست محیطی و جانورشناسی، جفت گیری دو پرنده از گونه‌های مختلف منجر به یک تخم‌گذاری شده است. که از آن مرغ متولد شده است.

نظریه تائید شده در پاسخ به سوال “اول مرغ بود یا تخم ‌مرغ؟”

نکته اول این است که وقتی صحبت از تخم‌مرغ می‌شود، منظور صرفا تخم مرغ نیست، تخم هر حیوان تخم گذاری است که وجود داشته است. نکته دومی که باید به آن توجه کنیم این است که اگر مرغ وجود نداشت، پس چطور به تخم آن «تخم مرغ» می‌گویند؟ یعنی یک مرغی بوده است که نام آن را روی تخمی که تولید شده است گذاشتند. البته اگر این سوال در زبان انگلیسی پرسیده شود، مفهموم آن همچنان مبهم خواهد بود. چراکه واژه  Egg تنها به معنی تخم ‌مرغ نیست و بطور کلی به تخم تمام موجودات تخم‌گذار نسبت داده می‌شود.

نظریه اول

اکنون به پاسخ “کریستوفر لانگان” به این پرسش نگاهی می‌کنیم. او می‌گوید گونه‌هایی که تخم می‌گذارند بسیار قبل‌تر از مرغ‌های امروزی می‌زیسته‌اند. برای مثال، شواهد فسیلی بسیاری مبتنی بر تخم‌گذاری دایناسورها وجود دارد. تخم مرغ، به طور کلی، قبل از مرغ وجود داشته است. قدیمی‌ترین فسیل تخم‌ها و جنین‌های دایناسور حدود 190 میلیون سال قدمت دارند. فسیل های  Archeopteryx،که قدیمی‌ترین آن‌ها به عنوان پرنده پذیرفته شده‌اند، حدود 150 میلیون سال قدمت دارند، به این معنی که پرندگان به طور کلی پس از تخم‌مرغ آمده‌اند.

در همین راستای همین موضوع و آشنایی بیشتر با مراحل زندگی مرغ می‌توانید به مقاله‌ای تحت همین عنوان مراجعه کنید.

نظریه دوم

نظریه دوم صرفا در جواب به سوال “اول مرغ بود یا تخم‌مرغ” در زبان فارسی ملموس‌تر است؛ همانطور که می‌دانید پروتئین‌های داخل تخم ‌مرغ فقط از داخل بدن مرغ به آن انتقال می‌یابد. پوست تخم مرغ حاوی عنصر “اوفوسلیدین 17” است که تنها در بدن مرغ یافت می‌شود. بر این اساس، غدد داخلی مرغ این ماده را 24 ساعت قبل از تخم گذاشتن ترشح می‌کنند تا پوسته تشکیل شود. پژوهشگران بر این باورند که مرغ تنها دارنده این عنصر است. شکی وجود نخواهد داشت که مرغ قبل از تخم مرغ آفریده شده و باید پرونده این سوال قدیمی در اذهان عمومی بسته شود. البته این جواب در حالتی دقیقا درست است که منظور ما از تخم فقط تخم مرغ باشد!

پایان‌بندی

ابتدا از شما ممنونیم که تا به اینجا با تلاونگ همراه بودید. اگر جواب ما به این سوال برایتان قانع کننده نبوده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب “خاستگاه گونه‌ها” نوشته چارلز داروین را مطالعه کنید. ولی اگر موافق هستید و جواب خود را پیدا کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد به جای سوال “اول مرغ بود یا تخم‌مرغ” بپرسید “اول مرغ بود یا دایناسور”!

در مورد موضوع این مقاله هر سوالی که در ذهنتان شکل گرفت یا اگر نظری دارید، می‌توانید در کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید. همکاران ما در تلاونگ در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دقیق و صحیحی خواهند داد.

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید!

 

 

 

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *