اجزای تخم مرغ و عوارض ناشی از کمبود آن ها در بدن

اجزای ترکیبی تخم‌مرغ و عوارض ناشی از کمبود هر یک در بدن

در مقاله‌ی جایگاه تخم‌مرغ در تغذیه خانوارهای ایرانی که بخش اول مقاله پیش روی شماست با اهمیت تخم‌مرغ چه بعنوان یک ماده خوراکی و چه بعنوان منبعی غیرغذایی از قدیم تا به امروز صحبت کردیم و از امتیازاتی که این جثه کوچک در اختیار بدن ما قرار می‌دهد مفصل گفتیم. در مقاله‌ی قبلی به این اشاره کردیم که بدن ما به یک سری از عناصر مانند پروتئین،‌ کربوهیدرات، چربی،‌ انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد تا بتواند به بقا خود ادامه دهد. همچنین در بخش اول این مقاله گفتیم که پروتئین، کربوهیدرات و چربی چه نقشی در بدن ما دارند و کمبود هر کدام در بدن، ما را با چه مشکلاتی روبرو خواهد کرد. در نهایت به این موضوع که نقش تخم‌مرغ در تامین هر کدام از این عناصر حیاتی برای بدن به چه صورت است نیز پرداختیم.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعدادی از ویتامین‌ها و عملکرد آن‌ها در بدن آشنا کنیم و ببینیم که تخم‌مرغ چه نقشی در تامین آن‌ها برای بدن دارد.

ویتامینها

ویتامین‌ها مواد آلی با ترکیبات پیچیده‌ای هستند که به مقدار کم در بدن حیوانات و ساختمان گیاهان وجود دارند. ویتامین‌ها نقش عمده‌ای در سوخت و ساز طبیعی مواد در بدن بر عهده دارند. تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌های مهم و مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌های E، D، A، B6، B12، اسیدفولیک، ریبوفلاوین و بویژه کولین است و به لحاظ داشتن ویتامین‌های مختلف، منبع غذایی مغذی و مناسبی برای تأمین نیازهای بدن به‌شمار می‌آید. به جز ریبوفلاوین که عمدتا در سفیده است تمامی ویتامین‌های تخم‌مرغ در زرده آن وجود دارند که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود.

ویتامین A

ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی و مقدار آن در تخم‌مرغ ۲۴۴ واحد است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین A عبارتند از: شب کوری، ناراحتی‌های چشمی (خشک شدن موکوس چشم) و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی.

ویتامین B2

تخم مرغ منبع خوبی برای تأمین ویتامین B2 بدن است. این ویتامین از ویتامین‌های محلول در آب است و در سفیده تخم‌مرغ به مقدار زیاد وجود دارد. مقدار ویتامین B2 در یک عدد تخم مرغ متوسط 0.24 میلی‌گرم است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین B2 عبارت است از: التهاب بدن، خشک و پوسته پوسته شدن پوست اطراف دهان، گوش و بینی. باید دقت کرد که در صورت کمبود شدید این ویتامین در بدن، در بینایی و خون سازی اختلال ایجاد می‌شود.

ویتامین B12

یکی از عناصر ضروری برای تشکیل گلبول قرمز خون ویتامین B12 است که در بافت‌های بدن حیوانات و شیر و تخم‌مرغ یافت می‌شود. مقدار ویتامین B12 در یک تخم‌مرغ ۰.۶۵ میکروگرم است در حالیکه مقدار نیاز بدن افراد بالغ 3 میکروگرم در روز است. تخم‌مرغ بعنوان یک منبع تغذیه‌ی مفید می‌تواند تنها بخشی از نیاز بدن را به این ویتامین تامین کند. عوارض ناشی از کمبود ویتامین B12 عبارتند از: کم‌خونی، خستگی و ایجاد اختلالات سیستم عصبی.

ویتامین D

ویتامین D از ویتامین‌های محلول در چربی است که برای جذب، تعادل و تثبيت کلسیم و فسفر در بدن عنصری ضروری به شمار می‌رود. شیر، کره، تخم‌مرغ و جگر حاوی مقدار کافی ویتامین D هستند. عوارض ناشی از کمبود ویتامین D عبارتند از: نرمی استخوان در کودکی و پوکی استخوان در میانسالی و کهنسالی. توصیه می‌شود تا افراد بالغ روزانه ۰.۰۰۲۵ میلی‌گرم ویتامین D ‌دریافت کنند.

ویتامین E

ویتامین E از ویتامین‌های محلول در چربی و مقدار آن در تخم مرغ ۰.۴۸ میلی‌گرم است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین E عبارتند از: اختلال در تولید مثل و ضعف عضله‌ی قلب. این ویتامین اثر درمانی و پیشگیری‌کننده از بیماری‌های عروق کرونر، سرطان سینه، سرطان ریه، آترواسکلروز (تصلب شریان)، دیابت و التهابات و آسیب‌های ورزشی دارد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با بخشی از ویتامین‌های ضروری بدن و راه‌های دریافت آن‌ها آشنا کنیم. همچنین با نقش تخم‌مرغ در دریافت این ویتامین‌ها نیز آشنا شدیم. اگر از تاثیر مصرف‌ تخم‌مرغ در رفع کمبود‌های این دسته از ویتامین‌ها تجربه‌ی مفیدی دارید، خوشحال می‌شویم که همین‌جا در بخش کامنت‌ها از تجربه‌ی خودتان برایمان بنویسید. همچنین اگر درباره‌ی این موضوع سوالی داشتید، سایت تلاونگ پاسخگوی شما خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *