مشخصات ظاهری مرغ تخم گذار

آشنایی با خصوصیات ظاهری مرغ تخم گذار

یک مرغ تخم گذار را از روی وضع ظاهری یا آناتومی آن شناسایی می کنند. به طور کلی یک مرغ تخم گذار خوب، چشم های فعال برجسته و روشن تاج و غبغب قرمز و بزرگ دارد.

یک مرغ تخم گذار را از روی وضع ظاهری یا آناتومی آن شناسایی می کنند. به طور کلی یک مرغ تخم گذار خوب، چشم های فعال برجسته و روشن تاج و غبغب قرمز و بزرگ دارد. در یک مرغ تخمگذار خوب، رنگدانه زرد رنگ که در پاها پلک چشم و منقار جمع شده اندکی پس از شروع تخمگذاری از راه تخم مرغ دفع و این نقاط به تدریج سفید می شوند . یک مرغ غیر تخمگذار چشم های تیره و غیر فعال تاج و غبغب کمرنگ و کم رشد پاها ، پلک چشم و منقار زرد دارد. پرهای یک مرغ غیر تخمگذار شفاف و نرم بوده در حالی که در یک مرغ تخم گذار پرها فرسوده و پژمرده شده و شفافیت خود را به دلیل صرف مواد غذایی برای تولید تخم از دست می دهند.
مرغ های تخمگذار سینه ای عمیق با طول و عرض مناسب دارند.شکم مرغ های تخم گذار حجمی متوسط دارد و کمی نرم است. یکی دیگر از راه های تشخیص مرغ های تخمگذار از غیر تخمگذار اندازه گیری فاصله استخوان های لگن است به طوری که فاصله دو استخوان پوبیس نباید از سه انگشت کمتر باشد. در ضمن فاصله بین استخوان های پوبیس و انتهای استخوان های جناغ سینه نباید از چهار انگشت کمتر باشد. با افزایش سن و کاهش میزان تخمگذاری فاصله بین استخوان های لگن و جناغ کاهش می یابد. برای تشخیص مرغ تخمگذار از مرغ غیر تخم گذار از لحاظ ظاهری شاخص های متعددی وجود دارد.
علاوه بر این مطالب برای تشخیص مرغ تخمگذار با تولید مداوم از مرغ تخمگذار با تولید کوتاه مدت نیز شاخص هایی موجود است .
در نژاد هایی مانند لگهورن که مواد زرد در قسمت های مختلف بدن از جمله منقار پا پلک چشم لاله گوش و اطراف مقعد ذخیره می شود مقدار رنگ به مقدار کاروتن و گزانتوفیل موجود در جیره و نیز زمان آزمایش برای حذف مرغ بستگی دارد. اگر میزان تخم گذاری مرغ بالا باشد 2 تا 3 ماه پس از شروع تخم گذاری این نقاط سفید به نظر می رسند زیرا مواد زرد رنگ از طریق تخم مرغ دور می شوند. سرعت دفع این مواد از این نقاط به جریان خون در آن نواحی بستگی دارد و قسمت هایی که جریان خون بیشتری دارد سریع تر سفید می شود و از این خاصیت برای تشخیص مرغ تخمگذار خوب از بد یا مرغ تخم گذار از غیر تخم گذار استفاده می شود. به طوری که هر چه زردی پاها و منقار ها کمتر باشد قدرت تخم گذاری مرغ بیشتر است و برعکس وجود زردی در این نقاط علامت پایین بودن میزان تخم گذاری است.
یکی دیگر از ویژگی ظاهری سر زندگی و شادابی در گله مرغ تخمگذار می باشد.

ویژگی های ظاهری بهترین نژاد مرغ تخمگذار ایران

مرغ سیاه مرندی با جثه ای جمع و جور از لحاظ ظاهری دارای پر در نواحی پاها ساق پاها و ریش پر پشت و رنگ پرو بال سیاه   بوده و همچنین دارای منقار خاکستری، ریش متوسط و قرمز رنگ است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *